Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej na zajęciach specjalistycznych w szkole podstawowej
Współczesna technologia informacyjno-komunikacyjna jest istotnym elementem naszej codzienności. Urządzenia umożliwiające korzystanie z TIK stały się niezbędnym narzędziem pracy, a sama technologia otworzyła nam wszystkim drzwi do kontaktów wirtualnych bez granic, do wiedzy, informacji i rozrywki. Jako pedagodzy, korzystamy z niej zarówno w pracy zawodowej z dziećmi, jak też w pozazawodowych sferach życia. Zastosowanie zdobyczy technologii informacyjnej i komunikacyjnej podczas zajęć pozwala na wykorzystanie specjalistycznych programów edukacyjno-terapeutycznych, które są interesującym urozmaiceniem codziennych zajęć z dziećmi.
Stosowanie TIK doskonale sprawdza się w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Monitor interaktywny i dostosowane do indywidualnych możliwości ucznia ćwiczenia, wykonywane z zastosowaniem programów specjalistycznych, z jednej strony służą do komunikacji z nauczycielem, rozwoju sprawności manualnej czy percepcji, poprawie skupienia, z drugiej – zaspokajają ważną potrzebę emocjonalną i społeczną dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce. Dzięki TIK łatwiej jest im pracować, pokonywać własne ograniczenia, a tym samym niwelować pewne deficyty, które byłyby niemożliwe do przezwyciężenia bez używania m.in. tablic interaktywnych czy tabletów.
Zalety wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych podczas zajęć specjalistycznych są następujące:
- wspieranie rozwoju wychowanków (w aspekcie społecznym, emocjonalnym, intelektualnym);
- urozmaicenie i uatrakcyjnienie zajęć poprzez wykorzystanie monitora interaktywnego i zasobów Internetu jako źródła wiedzy, informacji, kultury, rozrywki – pobudzanie zaangażowania wychowanków do aktywności na rzecz własnego rozwoju;
- wdrażanie wychowanków do świadomego, bezpiecznego i zgodnego z prawem korzystania z nośników informacji, komunikacji;
- ochrona wychowanków przed zagrożeniami niewłaściwego, niezgodnego z prawem korzystania z telefonu, komputera, Internetu, a także przed konsekwencjami łamania praw innych osób (szacunek, godność, wizerunek, prawa autorskie).
Autorefleksja
Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych podczas przeprowadzonej lekcji wzbudziło większe zainteresowanie uczennicy omawianym tematem. Praca z tablicą interaktywną z dostępem do Internetu sprawiła, że zajęcia stały się bardziej atrakcyjne, Wyzwoliły ciekawość i większe zaangażowanie podczas realizacji poszczególnych zagadnień. Wybranie takiego sposobu przygotowania i zaprezentowania tematu zdecydowanie pomogło mi w realizacji zadania. Dało mi poczucie większej pewności siebie, wynikające z wnikliwej analizy, przygotowania materiału i przemyślenia, co chciałam przekazać i w jaki sposób to zrobię. W efekcie mogłam zrealizować założone cele i uzyskać pozytywne efekty mojej pracy. Szerokie wykorzystanie możliwości, jakie stwarza technologia informacyjno-komunikacyjna, i odpowiedni dobór materiałów multimedialnych zwiększyły motywację uczennicy do nauki i jej zaangażowanie podczas zajęć.
Komentarz obserwatorów zajęć
Podczas zajęć panowała przyjazna atmosfera. Nauczycielka miał bardzo dobry kontakt z dzieckiem, była otwarta na jego potrzeby. Mówiła „bezpośrednio do” swojej uczennicy, upewniała się, że ona słucha. Nawiązywała i utrzymywała kontakt wzrokowy, zwracała się do niej po imieniu, poprosiła o powtórzenie słów lub sama je powtarzała oraz zapisywała potrzebne informacje na tablicy interaktywnej. Zwracała się zrozumiałym dla uczennicy językiem, dostosowując komunikat do możliwości poznawczych. W odpowiedni sposób formułowała polecenia (krótkie i jasne zdania), przypominając obowiązujące zasady hasłami. Stosowała komunikację niewerbalną. Uczennica odpowiadała na zadawane pytania, z dużym zaciekawianiem rozwiązywała zadania, korzystając z tablicy interaktywnej, co sprzyjało zwiększonej aktywności dziecka. Lekcja została oceniona pozytywnie.