Data publikacji: 27.05.2022
Autor: Paulina Przezdziecka, Barbara Turska

Logopedia na wesoło

Zajęcia logopedyczne kojarzą się często ze żmudnymi ćwiczeniami, ponieważ ich efektywność zależy przede wszystkim od wkładu pracy ćwiczącego. Zadaniem logopedy jest zastosowanie odpowiednich zestawów zabaw i ćwiczeń, które mają pomóc w uzyskaniu pożądanych efektów.

Współcześnie w szkołach coraz większa liczba małych dzieci objęta jest terapią logopedyczną. Obok kappacyzmu, gammacyzmu czy wad wymowy związanych z innymi zaburzeniami rozwoju, najliczniej występującym problemem jest sygmatyzm, czyli seplenienie. Seplenienie to wada wymowy polegająca na nieprawidłowej realizacji głosek 3 szeregów: ciszącego [ś, ź, ć, dź], syczącego [s, z, c, dz], szumiącego [sz, ż, cz, dż]. Wśród przyczyn seplenienia wymienić można między innymi: nieprawidłową budowę anatomiczną narządów artykulacyjnych, wady zgryzu, niską sprawność warg, języka, brak pionizacji języka, nieprawidłowy sposób jedzenia (odgryzania, gryzienia, połykania), choroby górnych dróg oddechowych, czy wady słuchu.

Rozpoczynając terapię seplenienia, warto sięgnąć po ćwiczenia oddechowe oraz usprawniające pracę narządów artykulacyjnych. Aby były one atrakcyjne dla uczniów, warto sięgać po najnowsze programy, które wspierają proces terapeutyczny. Wydawnictwo Nowa Era w serii Edusensus przygotowało program „Logopedia Pro Platinum”, który doskonale sprawdza się podczas utrwalania właściwej wymowy, w tym głoski [Ć], nad którą pracują uczniowie pod okiem logopedy. Atrakcyjne i różnorodne ćwiczenia zachęcają i motywują uczniów do wykonywania zadań, co sprzyja utrwalaniu właściwych nawyków.

Autorefleksja

Najważniejszym dla mnie celem zajęć było utrwalenie głoski [Ć] w różnych opozycjach. Z uwagi na to, że uczniowie od dłuższego czasu ćwiczyli tę sprawność, zależało mi na tym, aby potrafili stosować prawidłową wymowę już w codziennych sytuacjach. Zastosowane ćwiczenia z nowego programu zmotywowały moich uczniów do dodatkowych powtórzeń, a elementy zabawy i humoru sprawiły, że powtarzanie ćwiczeń nie było rutyną, a stało się doskonałą zabawą. Dodatkową zachętą było wprowadzenie mikrofonu, który uatrakcyjnił zajęcia i wyzwolił w uczniach dodatkową motywację. Bardzo szybko pojawiły się pierwsze efekty zastosowanych ćwiczeń w postaci prawidłowej wymowy słów z głoską [Ć]. Dla uczniów było to zaskoczeniem, a ja wiedziałam, że to ich systematyczna praca oraz świetnie opracowany program, który mogłam wykorzystać podczas zajęć, pozwolił na to, aby pojawiły się pierwsze małe sukcesy w postaci prawidłowej wymowy. Efekty naszej pracy dostrzegli również rodzice, od których dostałam dużo pozytywnych informacji zwrotnych.

Jako młody nauczyciel chętnie sięgam po nowe rozwiązania, dlatego wykorzystanie programu „Logopedia Pro Platinum” sprawiło mi również dużą satysfakcję. Jak okazało się, że skuteczność ćwiczeń zawartych w programie przynosi widoczne rezultaty, to utwierdziło mnie w przekonaniu, że było warto odważyć się na udział w projekcie „Aktywna Tablica” i skorzystać z nowych rozwiązań oraz pomocy, które zostały zaoferowane szkole.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem załączonym poniżej artykułu.

Paulina Przezdziecka 
nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 7 im. ks. Jana Twardowskiego w Lublinie
Komentarz obserwatorów zajęć

W trakcie obserwacji zajęć zwrócono w sposób szczególny uwagę na osiągnięcie założonego przez logopedę celu zajęć, motywację uczniów oraz prowadzącej terapię logopedyczną, a także na wykorzystanie narzędzi TIK. W ocenie obserwatorów wszystkie założenia lekcji zostały spełnione. Uczniowie bardzo chętnie pracowali i zaangażowali się w zajęcia, dało się zauważyć, że stosowane ćwiczenia sprawiały dzieciom dużo radości. Obserwowane zajęcia zostały ocenione bardzo dobrze, zwrócono uwagę na bardzo dobry kontakt prowadzącej z uczniami oraz kreatywne podejście do tematu.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry