Data publikacji: 23.05.2022
Autor: Wiesława Jusiak, Bożena Jarmuł

Polskie tańce narodowe

Każdy region Polski może pochwalić się swoją charakterystyczną muzyką i obrzędowością. Przekazywana z pokolenia na pokolenie tradycja tworzy naszą kulturę. To, co jeszcze nas wyróżnia, to język oraz gwara charakterystyczna dla danego regionu. Całości naszej tradycji, która świadczy o polskości, dopełniają jeszcze stroje, obrzędy, legendy, podania oraz potrawy. W obecnej sytuacji politycznej ważne jest, aby z całą mocą przekazywać młodemu pokoleniu wiedzę o polskiej kulturze oraz jej korzeniach. Aby dzieci znały wartość patriotyzmu i umiały go docenić.

Zrozumienie podstaw własnej kultury oraz poczucie tożsamości powoduje, że doceniamy to, skąd pochodzimy, i umiemy z szacunkiem i otwartością, nie zapominając o własnej kulturze, odnieść się do innej różnorodności kulturowej. Dlatego tak ważne jest wychowanie dzieci w poszanowaniu tradycji i kulturze polskiej.

Uwzględniając podstawę programową zrealizowałam temat „Hej, krakowski grają taniec”. Temat ten wybrałam, ponieważ przekazuje on kulturę i tradycje regionu i okolic Krakowa. Na lekcji dzieci dowiedziały się o polskim tańcu – krakowiaku. W zrozumieniu lekcji pomogła technologia informatyczna, dzięki której dzieci zobaczyły, jak tańczy Zespół Tańca Politechniki Śląskiej „Dąbrowiacy” oraz jak gra na żywo kapela ludowa, usłyszały melodie krakowskie i charakterystyczne rytmy krakowiaka. Z płyty CD wysłuchały piosenki, która jest utrzymana w rytmie krakowiaka i opowiada historię związaną z Krakowem i ludźmi w nim żyjącymi, mającymi duży wpływ na rozwój Krakowa.

Autorefleksja

Lekcja, którą przeprowadziłam, bardzo podobała się dzieciom. Cele lekcji zostały zrealizowane. Film z YouTube umożliwił dzieciom zobaczenie, jak wyglądają stroje krakowskie, jak tańczy się krakowiaka. Uczniowie usłyszeli nowe melodie krakowskie i charakterystyczne rytmy krakowiaka. Oglądając film dzieci jednocześnie miały możliwość słuchania charakterystycznych rytmów i oglądania figur tanecznych oraz podziwiania strojów.

Bardzo chętnie pracowały przy tablicy interaktywnej wyszukując charakterystyczny zapis synkopy. Dzieci były bardzo zaangażowane w tok lekcji. Chętnie odpowiadały na pytania i wyklaskiwały charakterystyczne rytmy krakowiaka. Obejrzenie filmu umożliwiło im zapamiętanie, jak wyglądają stroje krakowskie i układy choreograficzne tańca, oraz obserwowanie grającej na żywo kapeli.

Komentarz obserwatorów

Lekcja była bardzo ciekawa i dynamiczna. Cel główny i cele operacyjne oraz cel dla ucznia zostały zrealizowane. Temat lekcji został przekazany w sposób przejrzysty i zrozumiały. W osiągnięciu celów bardzo pomogła tablica interaktywna; prezentowane na niej materiały uatrakcyjniły tok lekcji i pomogły zrozumieć zagadnienie. Temat został utrwalony przez uczniów i podsumowany. Dzieci były zainteresowane lekcją, chętnie odpowiadały na zadawane pytania.

Wiesława Jusiak
Nauczyciel Szkoły Podstawowej nr 31 im. Lotników Polskich w Lublinie

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry