Materiały przyszłości – kompozyty, czyli TIK na lekcji techniki
Lekcja techniki w oddziałach piątych szkół podstawowych opiera się na szeroko rozumianym materiałoznawstwie. Uczniowie poznają materiały, które otaczają je w codziennym życiu. W poznawaniu tych materiałów wspierają ich technologie informacyjne, które pomagają zrozumieć i dostrzec materiały poprzez filmy, grafiki, animacje i ćwiczenia interaktywne. Wzbogacając zajęcia o narzędzia TIK, uczniowie są zaangażowani i zaciekawieni tematem omawianym na lekcji.
Canva jest aplikacją, którą warto wykorzystywać np.: do tworzenia prezentacji multimedialnych. Powstała w roku 2012 i cały czas poszerza swoje zasoby. Obecna wersja aplikacji umożliwia tworzenie projektów graficznych, tj.: prezentacji multimedialnych, plakatów, kart pracy, zaproszeń, filmów, map myśli, kolaży, pocztówek oraz wielu innych materiałów graficznych. Program online posiada bibliotekę, w której zostają udostępnione obrazy, grafiki i fonty, jednak korzystanie z biblioteki w podstawowej wersji jest ograniczone.
Drugą aplikacją godną polecenia jest Kahoot! Aplikacja ta została udostępniona w 2013 roku. Posiada kilka trybów gry, tj.: standardowy, gdzie każdy użytkownik za poprawne odpowiedzi zbiera punkty dla siebie, oraz zespołowy, gdzie uczestnicy zbierają punkty na rzecz grupy. Kahoot! w wersji podstawowej ma ograniczone narzędzia do tworzenia quizów.
Autorefleksja
W scenariuszu lekcji otwartej z przedmiotu technika do tematu „Materiały przyszłości – kompozyty” wykorzystałam kilka narzędzi TIK. Pierwszym z nich była prezentacja, która została stworzona w aplikacji Canva. W prezentacji umieściłam ćwiczenie, które razem z uczniami zostało wykonane na tablicy interaktywnej. Kolejnym narzędziem TIK, które użyłam podczas prowadzenia lekcji, była aplikacja Kahoot!, w której stworzyłam quiz. Został on wykorzystany do fazy końcowej, podsumowującej temat lekcji. Dzięki wykorzystanym narzędziom uczniowie podczas lekcji aktywnie zgłaszali się do odpowiedzi, jak i do zadań, które trzeba było wykonać na tablicy interaktywnej. Na zakończenie lekcji uczniowie mogli zweryfikować swoją wiedzę na temat kompozytów.
Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji zamieszczonym poniżej artykułu.
Komentarz obserwatorów lekcji
Lekcja otwarta przeprowadzona przez Katarzynę Łowczak została bardzo dobrze oceniona przez obserwatorów. Przebieg zajęć był zgodny ze scenariuszem, a zamierzone cele zostały osiągnięte. Nauczycielka trafnie dobrała środki dydaktyczne oraz metody i formy pracy, co wpłynęło na bardzo duże zainteresowanie i aktywność uczniów podczas zajęć. Szczególna aktywność została zauważona podczas ćwiczeń interaktywnych przy tablicy.