TIK na słodko – zajęcia rozwijające kreatywność
Gotowanie to wielka przyjemność. Uczy samodzielności, a jednocześnie współpracy w grupie. Świetnie nadaje się na temat zajęć rozwijających kreatywność. W ramach takich zajęć dla młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym zostały przeprowadzone lekcje pt. Pieczemy babeczki – właściwości użytych produktów spożywczych.
Należy zwrócić uwagę na taki dobór metod pracy i narzędzi TIK, które nie tylko uatrakcyjniają zajęcia, ale też pozwolą na aktywny i efektywny udział wszystkich uczniów w lekcji. W pracy z osobami z trudnościami w komunikowaniu się ważne i niezbędne jest zastosowanie metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC). Pomocą służą tu zastosowane programy Mówik i Boardmaker, dzięki którym każdy materiał edukacyjny można dostosować do możliwości percepcyjnych uczniów. Interaktywne funkcje programów Power Point i Canva w pełni angażują uczniów w proces dydaktyczny. Dają możliwość szybkiego osiągnięcia sukcesu, dzięki czemu uczniowie chętnie podejmują proponowane działania oraz nowe wyzwania.
Autorefleksja
Zajęcia przeprowadzone zostały w klasie VIII szkoły podstawowej specjalnej. Tematem lekcji było poznanie właściwości produktów spożywczych w procesie pieczenia babeczek. Na zajęcia przygotowałam prezentację multimedialną w programie Canva. Zawiera ona szereg zagadek kulinarnych, odgadnięcie których powadzi nas do tematu lekcji. Druga prezentacja multimedialna w programie Power Point zawiera przepis na lukier. Uczniowie wykonują kolejne czynności, które pojawiają się na monitorze. Podczas zajęć uczniowie posługują się przepisami wykonanymi w formie graficznych symboli PCS (Picture Communication Symbols). Tworząc AAC-owe przepisy daję wszystkim uczniom możliwość aktywnego i samodzielnego udziału w zajęciach, a co za tym idzie poczucia sprawstwa i zadowolenia z wykonanej pracy. Podczas gotowania młodzież uczy się pracy w grupie, nawiązywania i podtrzymywania relacji, odpowiedzialności oraz niezależności. Zajęcia pomagają zrozumieć, jak ważna jest rola każdej osoby w osiągnięciu wspólnego celu. Myślę, że dzięki temu wspólne gotowanie odbyło się w miłej atmosferze, a uczniowie byli zmotywowani do aktywności.
Reasumując lekcja przebiegała zgodnie z planem, a zamierzone cele zostały osiągnięte. W trakcie zajęć można było zauważyć zainteresowanie uczniów tematem i zaangażowanie w podejmowane działania, na co niemały wpływ miało zastosowanie różnorodnych form pracy i narzędzi technologii informacyjnej.
Komentarz obserwatora
Lekcja otwarta przeprowadzona przez Dorotę Palczarską została oceniona bardzo wysoko. Zajęcia były atrakcyjne i angażowały uczniów. Lekcja przebiegała w miłej i pełnej życzliwości atmosferze, co sprzyjało realizacji zamierzonych celów. Wykorzystane narzędzia TIK były trafnie dobrane do możliwości uczniów.
Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji i załącznikami zamieszczonymi poniżej artykułu.