Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli

https://lscdn.pl/pl/publikacje/cww/tik/12497,Zrozumiec-polityke-lekcja-wos-z-wykorzystaniem-narzedzi-TIK.html
24.11.2024, 00:52
Data publikacji: 20.05.2021
Autor: Marzena Dudek, Barbara Turska-Paprzycka

Zrozumieć politykę – lekcja wos z wykorzystaniem narzędzi TIK

Świadomy obywatel to osoba, która zna swoje prawa i wolności, a także potrafi z nich korzystać i ich bronić. To aktywny uczestnik życia społecznego i politycznego, który rozumie występujące w nim zjawiska, zachodzące procesy i któremu nie jest obojętne środowisko, w którym żyje. Młodzi ludzie wchodząc w dorosłe życie powinni mieć jak najlepszą świadomość społeczną, aby być właśnie aktywnymi obywatelami.

Dobremu zrozumieniu treści związanych z nauką wiedzy o społeczeństwie służyć może wiele narzędzi technologii informacyjnej. W nauczaniu tego przedmiotu niezwykle ważne jest odnoszenie się do bieżących wydarzeń z życia społecznego i politycznego. Bogatych materiałów dostarcza Youtube, gdzie znajdziemy np. wystąpienia i komentarze polityków. Pomocą w realizacji lekcji mogą być materiały interaktywne dostępne na platformie epodreczniki.pl, takie jak mapy, diagramy, filmiki. Dzięki wykorzystaniu tych narzędzi działamy na wiele zmysłów umożliwiając uczniom lepsze przyswojenie nowych treści.

Autorefleksja

Lekcja otwarta pt. Władza ustawodawcza w państwie demokratycznym. Immunitet parlamentarny została przeze mnie wybrana ponieważ dawała możliwość analizy zjawisk politycznych, takich jak typy parlamentu na świecie. Poza tym treść dotycząca immunitetu parlamentarnego sprzyjała krytycznemu ustosunkowaniu się oraz dyskusji z uczniami na tematy obecne w życiu publicznym. Scenariusz lekcji przedstawia rozkład form jednoizbowych oraz dwuizbowych parlamentu na świecie oraz rodzaje immunitetu parlamentarnego. Przeznaczony jest dla nauczycieli uczących wiedzy o społeczeństwie w liceum ogólnokształcącym na poziomie rozszerzonym.

Zaplanowane cele lekcji zostały zrealizowane. Zastosowane multimedialne środki dydaktyczne pozwoliły uczniom na zapamiętanie omawianych treści, jak np. interaktywna mapa z unikameralnymi i bikameralnymi formami parlamentu na świecie, czy będący wstępem do dyskusji fragment wywiadu z politykiem, dotyczący konieczności likwidacji immunitetu formalnego wśród parlamentarzystów. Poza tym prezentowane uczniom materiały, takie jak sketchnotki z celami i podsumowaniem lekcji oraz grafiki, pozwoliły z pewnością na lepsze przyswojenie nowych treści. Klasa bardzo aktywnie uczestniczyła w lekcji na każdym jej etapie, zarówno przy analizie prezentowanych materiałów jak i podczas dyskusji.

Zapraszam do zapoznania sie z załączonym scenariuszem lekcji.

Marzena Dudek
Nauczycielka historii i wiedzy o społeczeństwie w XXVII Liceum Ogólnokształcącym im. Zesłańców Sybiru w Lublinie
Komentarz obserwatorów zajęć

Obserwatorzy zajęć przeprowadzonych przez Marzenę Dudek pozytywnie ocenili przebieg lekcji. Scenariusz oraz założone cele lekcji zostały zrealizowane. Zwrócono uwagę na interesującą treść zajęć, przedstawienie celów w języku ucznia i zastosowane narzędzia interaktywne. Atmosfera zajęć sprzyjała uczeniu się. Nauczycielka angażowała uczniów do wyrażania swojego zdania w dyskusji.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony