Data publikacji: 26.04.2021
Autor: Katarzyna Lipska, Bożena Jarmuł

Budowa i funkcje życiowe gadów

Jak polubić gady i sprawić, by na myśl o tych zwierzętach nie biegły ciarki po plecach? Sposobem na to jest zastosowanie multimedialnych środków dydaktycznych, przy wykorzystaniu których możemy zapoznać się z budową oraz wybranymi czynnościami życiowymi gadów oraz sprawić, żeby kręgowce nie kojarzyły się tylko z brzydkimi wybrykami natury.

Trudno w dzisiejszych czasach wyobrazić sobie szkołę wyposażoną wyłącznie w kredę i tablicę. Cyfryzacja i technologia informacyjno-komunikacyjna zdominowały nasze życie, weszły do szkół i zagościły w nich na dobre.

Rewolucję cyfrową napędzają nasi uczniowie. Dla nich Internet i nowoczesne technologie są czymś naturalnym i przyjaznym. Mądre posługiwanie się TIK daje duże możliwości, wzbogaca proces uczenia się, pobudza ciekawość, zwiększa motywację i skupienie uwagi. My nauczyciele, stosując multimedialne środki dydaktyczne, nie robimy niczego szczególnego; wiemy, że to najlepsza droga komunikacji z naszymi uczniami. Musimy za nimi nadążać, dostosować się, tak by proces kształcenia przynosił jak najlepsze efekty.

Zastosowanie TIK na lekcji biologii pozwala na wizualizację tego, czego na co dzień nie dostrzegamy. Nie każdy ma możliwość obejrzenia skóry gada, jego narządów, czy też zaobserwowania jego funkcji życiowych w otaczającym nas świecie. Poprzez obserwację kolorowych zdjęć, obejrzenie filmu, odsłuchanie piosenki, ciekawy quiz albo animację multimedialną, które zastosujemy na lekcji, uczniowie mogą poznać budowę i funkcje życiowe gadów. Właściwie dobrane środki dydaktyczne mogą sprawić, że lekcja stanie się ciekawa, inspirująca, ale też bardziej zrozumiała.

Przykładem takiej lekcji jest przeprowadzona przez Katarzynę Lipską lekcja na temat „Gady – kręgowce pierwotnie lądowe”, której celem było nie tylko pokazanie budowy anatomicznej gadów, ale również sprawienie, by zwierzęta te przestały kojarzyć się z obrzydliwymi stworzeniami.

Autorefleksja prowadzącego po przeprowadzonej lekcji otwartej

W świecie współczesnym, w procesie kształcenia należy korzystać z rożnych narzędzi związanych z technologią informacyjno-komunikacyjną. Środki wizualne wpływają na szybsze zapamiętanie wiadomości, zrozumienie różnych procesów, czynności życiowych organizmów, a także pobudzają ciekawość świata i logiczne myślenie.

W czasie lekcji kształtowane były umiejętności porównywania cech budowy gadów do płazów, analizowania fizjologii tych zwierząt oraz wskazywania cech będących przystosowaniem gadów do życia w środowisku. Zaobserwowałam dużą aktywność uczniów. Zastosowanie wybranych animacji, filmów, prezentacji i quizu zaangażowało całą klasę, wpłynęło na rozbudzenie ciekawości, jednocześnie ułatwiając zrozumienie omawianych zagadnień. Uczniowie zostali zachęceni do poszukiwania wiadomości i ciekawostek o omawianych kręgowcach. Czynnie brali udział w lekcji, dzięki czemu lepiej zapamiętali najważniejsze informacje. Uważam, że założone cele lekcji zostały zrealizowane.

Zapraszam do zapoznania się z materiałami do lekcji umieszczonym poniżej artykułu: scenariuszem lekcji pt. Gady – kręgowce pierwotnie lądowe, prezentacją multimedialną, quizem na temat życia gadów, zagadnieniami z pracy domowej.

Katarzyna Lipska
Nauczycielka VI Liceum Ogólnokształcącego im. Hugona Kołłątaja w Lublinie
 
Komentarz obserwatorów zajęć

Lekcja przeprowadzona przez Katarzynę Lipską wskazuje, że odpowiednio dobrane środki multimedialne wpływają na wzrost zainteresowania uczniów. Szczególnie podczas nauczania biologii dostępne filmy edukacyjne przybliżają tematykę omawianych zagadnień. Nauczycielka w sposób profesjonalny wykorzystała te możliwości, opracowując dodatkowo własne materiały dydaktyczne, umożliwiające osiągnięcie celów lekcji, spinające przekazywane treści w spójną całość.

Komentarz (1)

Dodaj komentarz
  • Profesjonalny scenariusz i lekcja przeprowadzona ciekawymi metodami. Oby jak najwięcej takich pomocy naukowych :)
    Ula De
    2021/04/28 06:29

Opcje strony

do góry