Równania reakcji chemicznych
Scenariusz lekcji przedstawia podstawowe reakcje chemiczne tj.: synteza, analiza i wymiana przy wykorzystaniu multimedialnych środków dydaktycznych. Przeznaczony jest dla nauczycieli uczących chemii w liceum ogólnokształcącym na poziomie rozszerzonym.
Trudno dziś sobie wyobrazić współczesne nauczanie bez korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnej. Technologie cyfrowe niewątpliwie wpływają na szybkość uczenia się, choćby ze względu na łatwy i błyskawiczny dostęp do potrzebnych informacji. Dzięki nim można wzbudzić zaciekawienie uczniów, kierować ich motywacją i skupiać uwagę.
Zastosowanie na lekcjach chemii materiałów wizualnych pozwala w czytelny i prosty sposób przedstawić przebieg reakcji chemicznych. Dzięki samodzielnemu wykonywaniu doświadczeń lub ich aktywnej obserwacji uczniowie poznają metody badawcze oraz sposoby opisu i prezentacji wyników.
W scenariuszu lekcji pt. Równania reakcji chemicznych położono nacisk na umiejętności samodzielnego definiowania pojęć i posługiwania się prostym sprzętem chemicznym i odczynnikami, pisania prostych równań reakcji za pomocą wzorów sumarycznych oraz korzystania z podstawowych tablic chemicznych.
Lekcja może być zachętą do samodzielnych poszukiwań i odkryć w rożnych dziedzinach nauki. Poprzez właściwie dobrane środki dydaktyczne można uatrakcyjnić proces edukacji chemicznej oraz sprawić, że prezentowane treści będą dla uczniów bardziej zrozumiałe.
Autorefleksja prowadzącego po przeprowadzonej lekcji otwartej
Współczesna edukacja szkolna powinna sięgać w procesie kształcenia uczniów po różnego rodzaju środki i metody, w tym również narzędzia związane z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (TIK). W celu rozbudzenia ciekawości uczniów wykorzystałam materiały multimedialne w postaci prezentacji i filmów.
Podczas lekcji kształtowane były umiejętności związane z projektowaniem i przeprowadzaniem doświadczeń chemicznych. Interpretacja wyników doświadczenia i formułowanie wniosków na podstawie przeprowadzonych obserwacji ma służyć wykorzystaniu zdobytej wiedzy do identyfikowania i rozwiązywania problemów.
Zaobserwowałam, że uczniowie aktywnie uczestniczyli w lekcji, zadawali pytania, chętnie przeprowadzali doświadczenia przy pomocy nauczyciela. Zastosowanie wizualnych środków dydaktycznych pozwoliło zaktywizować całą klasę do działania. Przygotowana karta pracy pozwoliła uczniom zaangażować się w ćwiczenie i lepiej zrozumieć przeprowadzane i obejrzane eksperymenty.
W mojej opinii założone cele lekcji zostały realizowane. Uczniowie czynnie brali udział w zajęciach, dzięki czemu lepiej zapamiętali najważniejsze informacje.
Zapraszam do zapoznania się z scenariuszem lekcji i załącznikiem, zamieszczonymi poniżej artykułu.
Nauczycielka VI Liceum Ogólnokształcącego im. Hugona Kołłątaja w Lublinie
Komentarz obserwatorów zajęć
Lekcja przeprowadzona przez Małgorzatę Rozwałkę została wysoko oceniona przez uczestniczących w niej obserwatorów. Lekcja była zgodna ze scenariuszem, a cele i treści lekcji zostały zrealizowane zgodnie z planem. Tempo pracy było odpowiednio dobrane do możliwości ucznia. Nauczycielka przez cały czas monitorowała postępy uczniów oraz angażowała ich w aktywną pracę podczas lekcji. Dbałą o zachowanie ładu, porządku oraz zasad BHP w czasie lekcji i po jej zakończeniu. Metody i formy prowadzenia lekcji zostały bardzo trafnie dobrane, ponieważ pobudzały intelektualną aktywność uczniów. Celnie dobrane środki dydaktyczne wspomogły doskonalenie umiejętności posługiwania się technologią informacyjno-komunikacyjną.