Specjalne potrzeby edukacyjne
-
Data publikacji: 18.01.2021Autor: Agnieszka Mielnicka
Praca z uczniem ze spektrum autyzmu podczas edukacji zdalnej
Jak sobie radzić z uczniem z autyzmem w dobie pandemii? Oto kilka wskazówek dla nauczycieli prowadzących lekcje on-line, rewalidację indywidualną, jak również dla nauczycieli wspierających proces kształcenia.
-
Data publikacji: 27.02.2019Autor: Przemysław Milczek
Przykłady środków dydaktycznych pomocnych w pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem
Organizując zajęcia z uczniami starałem się zaplanować różnorodne, ciekawe aktywności będące jednocześnie odpowiedzią na deficyty uczniów. W tym celu samodzielnie przygotowałem zestaw środków dydaktycznych.
-
Data publikacji: 28.11.2018Autor: Przemysław Milczek
Komunikacja alternatywna w pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie
W swojej praktyce zawodowej spotykam się z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu znacznym. Część wychowanków to osoby ze spektrum autyzmu. W sytuacji, w której uczniowie nie posługują się mową czynną, problemem pierwszorzędnym jest nawiązanie wzajemnej komunikacji.
-
Data publikacji: 25.05.2018Autor: Przemysław Milczek
Aktywne formy spędzania czasu wolnego na podstawie zajęć koła sportowego w internacie
Dzień pracy i nauki wychowanków ośrodków specjalnych wypełniony jest po brzegi różnorodnymi aktywnościami. Już od wczesnych godzin porannych uczą się oni wielu czynności – począwszy od samoobsługi, na nabywaniu umiejętności szkolnych kończąc.
-
Data publikacji: 26.06.2017Autor: Marzena Smyk
Kluczowe elementy wchodzenia w interakcje z dzieckiem dotkniętym depresją lub innymi zaburzeniami nastroju
W szkołach na każdym szczeblu edukacyjnym spotykamy dzieci zmagające się z depresją lub innymi zaburzeniami nastroju. To „znak” naszych czasów i takich dzieci będzie coraz więcej. Przebieg chorób afektywnych ma często charakter niespecyficzny dlatego łatwo pomylić ich objawy z agresją, niechęcią do nauki czy nadmiernym eksponowaniem własnej indywidualności, np. zbyt perfekcyjnym wyglądem lub skrajnym zaniedbaniem.
-
Data publikacji: 23.01.2015Autor: Barbara Kostrobała
Wykorzystanie ćwiczeń, zabaw i technik relaksacyjnych w pracy z dziećmi ze SPE
Zaprezentowany w dniach 22-23 listopada 2014 r. warsztat "Ćwiczenia i zabawy relaksacyjne wykorzystywane w pracy z dziećmi ze SPE" miał na celu zwrócenie uwagi nauczycieli i wychowawców na rolę relaksacji w pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz wzbogacenie ich warsztatu pracy o nowe techniki, ćwiczenia i zabawy relaksacyjne.
-
Data publikacji: 10.10.2014Autor: Barbara Kostrobała
Praca terapeutyczna z dziećmi ze spektrum autyzmu
Kwiecień jest Światowym Miesiącem Wiedzy na Temat Autyzmu. Celem organizowanych w tym czasie działań o charakterze edukacyjnym i społecznym jest zwrócenie uwagi otoczenia na problemy i potrzeby osób z autyzmem. Jednym z takich działań była zorganizowana 5 kwietnia 2014 r. w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie , ul. Wieniawskiego 15 konferencja szkoleniowa pod hasłem: Poznać Zrozumieć Wspierać – Praca terapeutyczna z dziećmi ze spektrum autyzmu.