Program wychowawczo-profilaktyczny
Materiały z konferencji informacyjno-szkoleniowych dla dyrektorów szkół i rodziców województwa lubelskiego na temat wdrażania programu wychowawczo-profilaktycznego przeprowadzonych przez LSCDN we współpracy z Kuratorium Oświaty w Lublinie w dniach od 12 maja do 7 czerwca 2017. Zmiany polegają na połączeniu dwóch programów w jeden spójny dokument opracowany na podstawie diagnozy i ewaluacji dotychczasowych programów zgodnie z zasadą cykliczności działań w środowisku szkolnym.
Dokument powinien spełniać następujące warunki:
- jego opracowaniem powinni zająć się specjaliści szkolni (nauczyciele, pedagodzy, psycholodzy szkolni) pod kierownictwem szkolnego lidera (dyrektora) uwzględniając opinię i zaangażowanie rodziców,
- zawarte w nim działania powinny być uporządkowane, tzn. prowadzić od celów do zadań,
- każdy program powinien zawierać zbiór treści i działań,
- realizacja powyżej wymienionych treści i działań powinna prowadzić do zamierzonych, konkretnych zmian w jakości funkcjonowania uczniów.
Procedura jego tworzenia powinna zamknąć się w 5 etapach:
ETAP 1
Charakterystyka sylwetki ABSOLWENTA SZKOŁY
ETAP 2
Analiza dotychczasowych działań wychowawczych i profilaktycznych
ETAP 3
Konstruowanie strategii wychowawczo-profilaktycznej szkoły
ETAP 4
Opracowanie strategii ewaluacyjnej
ETAP 5
Konstruowanie planów wychowawczo-profilaktycznych klas (na bazie planu wychowawczo-profilaktycznego szkoły)
Więcej informacji można przeczytać w publikacjach Ośrodka Rozwoju Edukacji. Szczególnie polecamy zapoznanie się z broszurą Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.
Podczas konferencji zostały przedstawione następujące prezentacje:
- Miejsce i rola programu wychowawczo-profilktycznego w pracy edukacyjnej szkoły/placówki w kontekście założeń reformy oświaty
- Nowe wyzwania w profilaktyce szkolnej i wychowaniu w kontekscie aktualnych problemów społecznych
- Zasady konstruowania programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły/placówki
Anna Radziwiłko
Konsultant LSCDN