Data publikacji: 05.04.2017
Autor: Ewa Czerniecka
Język obcy nowożytny
Materiały z konferencji informacyjno-szkoleniowych dla nauczycieli województwa lubelskiego na temat wdrażania nowej podstawy programowej w zakresie języka obcego nowożytnego, przeprowadzonych przez LSCDN w dniach od 3 do 7 kwietnia 2017.
Zmiany w podstawie programowej z języków obcych wynikaja głównie ze zmiany struktury szkolnictwa i są bardziej ewolucyjne niż rewolucyjne w stosunku do podstawy z roku 2008.
Najważniejsze kwestie to:
- Przesunięcie akcentów z różnorodności językowej na zapewnienie kontynuacji nauczania pierwszego języka obcego.
- Określenie liczby godzin przypadających na pierwszy język obcy i osobno na drugi język obcy.
- Zwiększenie liczby wariantów podstawy do 16.
- Przygotowanie do dwujęzyczności w VII i VIII klasie SP, dotyczące jednego z dwóch nauczanych języków.
- Klasa wstępna (zerowa) w liceum / technikum dwujęzycznym lub oddziale dwujęzycznym.
- Bardzo ogólne odwołania do poziomów biegłości językowej, opisanych w ESOKJ.
- Rozróżnienie na poziom sprawności receptywnych (zazwyczaj wyższy) i poziom sprawności produktywnych.
- Minimalne podniesienie oczekiwanej biegłości językowej.
- Spiralne podejście do kształcenia.
- Doprecyzowanie pewnych zapisów w treści podstawy.
- Obszerniejsze wymagane warunki realizacji.
- Zasada kumulatywności w opisie wymagań.
- Nacisk na osiąganie coraz większego stopnia precyzji i poprawności językowej.
- Rozwijanie umiejętności pozajęzykowych.
- Kompetencja interkulturowa jako nowe wymaganie.
- Podkreślenie roli języka obcego jako języka komunikacji i języka lekcji.
- Stosowanie autentycznych materiałów źródłowych.
- Odpowiednie wyposażenie pracowni językowej.
Więcej informacji można przeczytać w komentarzu do podstawy programowej kształcenia ogólnego - język obcy nowożytny, szkoła podstawowa (od strony 26 w broszurze opublikowanej przez ORE).
Podczas konferencji zostały przedstawione następujące prezentacje:
Materiały dodatkowe LSCDN dotyczące nowej podstawy programowej:
- Rysunki z rozkładem godzin, wariantami podstawy i odniesieniami do poziomów ESOKJ dla pierwszego i drugiego języka, kontynuowanych w LO - LINK
- Podsumowania fragmentów ogólnej prezentacji ORE, dotyczących kształcenia specjalnego, kształcenia zawodowego, wychowania i profilaktyki oraz planowanych zmian w systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej - LINK
Zapraszam również do zapoznania się z notatką pokonferencyjną oraz fotoreportażem z konferencji, która odbyła się 5 kwietnia 2017 w Lublinie.
Ewa Czerniecka
Konsultant LSCDN