Relacja z III Forum Nauczycieli Przedmiotów Humanistycznych "Dobre praktyki"
Podczas III Forum Nauczycieli Przedmiotów Humanistycznych, które miało miejsce 29 września 2015 r. w Oddziale chełmskim LSCDN, zgodnie z określonymi celami, zebrani nauczyciele poloniści szkół podstawowych i gimnazjów dzielili się wiedzą, w jaki sposób zapewnić wsparcie i podnieść efektywność kształcenia uczniów uzdolnionych oraz jak rozwijać kompetencje czytelnicze oraz upowszechniać czytelnictwo wśród dzieci i młodzieży.
Pierwszy punkt programu spotkania dotyczył pracy z uczniem uzdolnionym po kątem przygotowania ich do konkursów przedmiotowych i tematycznych.
Teresa Kozioł przygotowała najważniejsze informacje na temat organizacji i programu merytorycznego konkursów z języka polskiego.
Nauczyciele, którzy w ubiegłym roku mieli uczniów – laureatów konkursu z języka polskiego dzielili się doświadczeniami z codziennej pracy:
- Pochylić się nad tymi, którzy chcą, obudzić pasję, wzbudzić ciekawość - Teresa Berbeć, naucz. jęz. polskiego Zespołu Szkół w Małochwieju Dużym.
- Praca z uczniem uzdolnionym - Lucyna Bubicz-Żynkowska – nauczyciel jęz. polskiego Zespołu Szkół nr 1 w Krasnymstawie.
- Rozwijanie twórczego myślenia uczniów – praca z uczniem zdolnym - Anna Maria Szczepkowska–Kirszner, wicedyrektor Szkoły Podstawowej nr 3 we Włodawie.
- Motywowanie uczniów do nauki - Elżbieta Pałczyńska-Prus, nauczyciel jęz. pol. ZSO nr 7 w Chełmie.
Druga część spotkania dotyczyła rozwijania kompetencji czytelniczych oraz upowszechniania czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.
Teresa Kozioł omówiła znaczenie motywowania uczniów do nauki i czytelnictwa, a także zaprezentowała opracowaną broszurkę w celu rozbudzania u czytelników inspiracji twórczych do rozwijania i wzbogacania własnych pomysłów związanych z organizowaniem konkursów tematycznych z języka polskiego: „Konkursy tematyczne z języka polskiego”, przedstawiającą tematykę i wybrane zadania konkursów organizowanych w latach 1997/2001 w ODN Chełm, które cieszyły się ogromnym uznaniem nauczycieli i uczniów.
Bardzo interesujące prezentacje, z których można czerpać mnóstwo przykładów dobrych praktyk na temat doświadczeń w rozwijaniu czytelnictwa opracowali również nauczyciele:
- Jak zachęcić uczniów do czytania ? - Maria Grzywaczewska, nauczyciel jęz. polskiego SP nr 2 we Włodawie.
- Konkursy czytelnicze realizowane w ramach Innowacji Pedagogicznej „Czytanie kluczem do sukcesu”: m.in. Konkurs klasowy „Potrafię pięknie czytać” i „Konkurs na prowadzenie dzienniczka lektur” – Agnieszka Grabowska, bibliotekarz SP w Teresinie.
Teresa Kozioł przedstawiła program spotkań w ramach Sieci współpracy i samokształcenia w roku szk. 2015/2016, w której uczestniczy 25 nauczycieli języka polskiego szkół podstawowych i gimnazjów.
W związku z realizacją kierunków polityki oświatowej państwa, a w tym m.in. rozwijaniem kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianiem czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, uczestnicy Forum wyszli z inicjatywą zorganizowania przez LSCDN Konkursu Czytelniczego dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów okręgu Chełm (powiat Chełm, Krasnystaw, Włodawa) w roku szkolnym 2015/2016. Wkrótce zostanie opracowana literatura i rozesłane szczegółowe informacje do dyrektorów szkół.