Relacja i materiały z II Forum Nauczycieli Przedmiotów Humanistycznych "Dobre praktyki"
7 maja 2015 r. w chełmskim oddziale LSCDN miało miejsce II Forum Nauczycieli Przedmiotów Humanistycznych: „Dobre praktyki”. Spotkaniu towarzyszyła myśl J. C. Maxwella: „Im więcej ludzi rozwinie się dzięki Tobie, tym pełniejsza będzie Twoja własna realizacja”.
Cele Forum:
- Upowszechnianie dobrych praktyk w zakresie realizacji podstawy programowej.
- Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
- Wymiana informacji na temat najnowszych trendów w nauczaniu.
- Nawiązanie sieci współpracy nauczycieli humanistów.
- Promocja szkół.
Wystąpienia nauczycieli przedstawiały dobre praktyki realizowane w szkołach na II i III etapie edukacyjnym przez nauczycieli, którzy są na ścieżce rozwoju zawodowego, a także przez nauczycieli dyplomowanych.
Spotkanie nauczycieli humanistów miało uroczysty charakter. Na wstępie Kierownik Oddziału chełmskiego LSCDN Joanna Grochola serdecznie powitała zebranych uczestników.
Teresa Kozioł – konsultant i inicjatorka spotkania przedstawiła imiennie osoby, które już wcześniej zgłosiły udział w dyskusji.
Teresa Kozioł zaprezentowała również temat, który ma szczególne znaczenie w obecnej dydaktyce szkolnej, mianowicie: Nauczanie wielopoziomowe - dostosowanie wymagań do możliwości uczniów. Omówiła dostosowanie wymagań na poziomie planowania metodycznego lekcji oraz przygotowywania sprawdzianu.
Uczestnicy Forum zaprezentowali 12 tematów, którymi ostatnio się zajmowali i wybrali z uwagi na ich znaczenie w podnoszeniu jakości pracy szkoły, a także walory dydaktyczne i wychowawcze:
- 10 lat konkursu W KRĘGU "PANA TADEUSZA" cz. 1, cz. 2 – Irena Starykiewicz , Zespół Szkół w Białopolu.
- Innowacje programowe – klasa filmowa – Jadwiga Tokarczuk-Wójciga, Gimnazjum nr 2 we Włodawie.
- Praca z uczniem zdolnym – przygotowanie do konkursów humanistycznych – Maria Grzywaczewska, Ewelina Komaszewska, Szkoła Podstawowa nr 2 we Włodawie.
- Nauczanie w gimnazjum pod kątem przygotowania ucznia do sukcesu na maturze – Urszula Gajewska, Zespół Szkół Ogólnokształcących w Dorohusku.
- Wykorzystanie metody przystanków (stacji) uczenia się – Barbara Kawa, Zespół Szkół Ogólnokształcących w Dorohusku.
- Nowy sposób realizacji projektu edukacyjnego – e-Twinning – Elżbieta Pałczyńska-Prus, Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 7 w Chełmie.
- Teatr na lekcjach języka polskiego – Maria Grzywaczewska, Ewelina Komaszewska, Szkoła Podstawowa nr 2 we Włodawie.
- Rola teatru szkolnego w procesie dydaktyczno-wychowawczym – Agnieszka Rejman, Szkoła Podstawowa nr 10 w Chełmie.
- Sprawdzone sposoby na urozmaicenie lekcji jez. angielskiego w szkole podstawowej (gry i zabawy dydaktyczne) – Małgorzata Tokarczuk, Zespół Szkół w Strachosławiu.
- Metody aktywizujące w nauczaniu przedmiotów humanistycznych – Monika Hołub, Zespół Szkół w Siedliszczu.
- Prowadzenie gazetki szkolnej – Beata Palenka, Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 3 w Chełmie.
- Organizacja i przeprowadzenie konkursu LOWizja (niem-ang.) – Aleksandra Panasiuk, Zespół Szkół w Rudzie Hucie.
Uczestnikom spotkania bardzo podobała się taka forma zajęć, a panie przedstawiające tematy realizowane w swoich szkołach otrzymały gromkie brawa.
Nauczyciele zaprezentowali na Forum tematy, którymi żyją na co dzień i które świadczą o ich systematycznej, dobrej pracy. W ankietach wypełnianych na zakończenie spotkania znalazło się m.in. pytanie: Na który z poruszanych dzisiaj tematów chciałaby Pani/Pan rozwinąć wiedzę w formie dodatkowego szkolenia? Okazało się, że kilka z prezentowanych tematów zostało wybranych do kolejnych pogłębionych szkoleń, co świadczy o zainteresowaniu uczestników poruszanymi tematami.
Z dużą uwagą przysłuchiwałam się, co mieli do powiedzenia czy zaprezentowania nauczyciele, a oni pięknie mówili po prostu o swojej pracy, którą podejmują na co dzień wspólnie z młodzieżą. W każdym z tematów wyczuwałam wielką pasję i zaangażowanie nauczycieli, a także ogromną sympatię, którą darzą swoich uczniów. Nasunęła mi się refleksja, że to właśnie pasja nauczyciela i sympatia skierowana do ucznia wzbudza w nim podobne emocje, chęć do działania, przywiązanie do nauczyciela, a potem wspólne uzyskiwanie efektów, które świadczą o jakości pracy szkoły.