Metody aktywizujące na lekcji online na temat "Wesela"
Przeprowadziłam lekcję pokazową online dla nauczycieli różnych przedmiotów 6 maja 2020 roku, by pokazać możliwość wykorzystania metod aktywizujących w czasie zdalnego nauczania. Zajęcia dotyczyły tematu z „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego w klasie drugiej liceum. Chciałabym podzielić się z innymi nauczycielami moimi pomysłami i wypracowanymi materiałami.
Zastosowanie metod i technik aktywizujących na lekcji online nie tylko jest możliwe – jest konieczne. Daje uczniom szansę samodzielnego uczenia się, a nauczycielowi realizację celów edukacyjnych i gwarancję aktywnego uczestnictwa młodzieży w zajęciach (załącznik nr 1).
Materiał został opracowany, by pokazać, w jaki sposób w praktyce edukacyjnej nauczania zdalnego można wykorzystać aplikacje Google w różnych fazach lekcji i różnych funkcjach:
- Classroom jako miejsce do umieszczania zadań dla uczniów oraz organizacji ich pracy,
- Dokument Google jako forma zadania otwartego do samodzielnej pracy w grupach w domu,
- Formularze Google zastosowane w trzech fazach lekcji:
- I – jako prezentacja wyników ankiety dotyczących poprzednich zajęć,
- II – jako quiz sprawdzający zrozumienie bieżącego zagadnienia z wykorzystaniem techniki „Pytanie na dobry początek” lub „Pytanie motywujące”,
- III – jako ankieta ewaluacyjna.
Dodatkowo można wykorzystać Formularz Google także w formie quizu/testu/kartkówki na kolejnej lekcji.
Zastosowanie zaprezentowanych aplikacji edukacyjnych umożliwia nie tylko utrzymanie uważności uczniów, mobilizacji, gotowości do wykonywania zadań, ale również utworzenie informacji zwrotnej (element oceny kształtującej) w bardzo krótkim czasie dla całej grupy i indywidualnie dla poszczególnych uczniów,
a także dla nauczyciela, by mógł zmodyfikować lub skorygować zastosowane techniki i poprawić ich skuteczność (załącznik nr 2).
Dodatkowo wskazane jest wykorzystanie w trakcie lekcji online pomocniczej prezentacji multimedialnej, która może zawierać opis czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach zajęć, cele lekcji, kryteria osiągania sukcesu („nacobezu”). Ponadto powinna pełnić rolę wizualizującą lub uzupełniającą dane zagadnienie.
Zachęcam do zapoznania się z materiałami:
- scenariusz lekcji (załącznik nr 3),
- prezentacja PowerPoint do lekcji (załącznik nr 4),
- materiały dla uczniów do samodzielnej pracy w grupach (zamieszczone w aplikacji Classroom jako edytowalny Dokument Google) – tu w postaci dokumentu Word (załącznik nr 5, załącznik nr 6, załącznik nr 7, załącznik nr 8, załącznik nr 9).
W scenariuszu lekcji dodatkowo zaproponowano wykorzystanie aplikacji Padlet oraz filmu dokumentalnego będącego uzupełnieniem całego cyklu lekcji poświęconego „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego.
Metody i techniki aktywizujące służą rozwijaniu kompetencji uczenia się – stosowane dotychczas w nauczaniu stacjonarnym, takie jak np. grupy zadaniowe (załącznik nr 10), miniprojekt, pytanie na dobry początek, pytanie motywujące (załącznik nr 11), ocena kształtująca (załącznik nr 12) – powinny być zmodyfikowane i dostosowane do form nauczania zdalnego. Służą aktywizowaniu uczniów, mobilizują ich w trakcie lekcji online, zapewniają udział całej klasy w zajęciach, a także pozwalają utrzymać dyscyplinę i uważność.