Data publikacji: 23.06.2020
Autor: Magdalena Wierak, Tomasz Turowski

Projekty międzynarodowe najlepszą motywacją do nauki

Jeśli język niemiecki, to w Niemczech – w sercu Badenii Wirtembergii. Oto krótka relacja z międzynarodowego projektu artystyczno-teatralnego, którego tematem przewodnim była w tym roku praca w strukturach europejskich: Last exit – mein Job, dein Job – In was für einer Gesellschaft möchtest du leben? / Następny krok – moja praca, twoja praca – w jakim społeczeństwie chciałbyś żyć?

Teilnehmer / Uczestnicy: młodzież z Niemiec, Węgier, Włoch, Wielkiej Brytanii i Francji oraz Polski, reprezentowanej przez Dagmarę Łopuszyńską i Martynę Majówkę z klasy 8c, Bartłomieja Przebierowskiego z klasy 7c oraz Alana Florków i Mikołaja Soję z klasy 8b – uczniów Szkoły Podstawowej nr 11 w Chełmie.

Termin /Termin: spotkanie przygotowawcze: 23-25 stycznia 2020 r.; spotkanie projektowe: 9-18 lutego 2020 r. 

Wozu ? / Po co spotkanie przygotowawcze?

Wizyta robocza wszystkich reprezentacji krajów europejskich miała na celu zaplanowanie i przygotowanie tegorocznego spotkania głównego. Ciekawie skonstruowany temat: Next exit – mein Job, dein Job – In was für einer Gesellschaft möchtest du leben? / Następny krok – moja praca, twoja praca – w jakim społeczeństwie chciałbyś żyć? zachęcił młodzież do refleksji i przemyśleń. Zaakceptowano również nowy pomysł ułożenia wspólnej piosenki o Europie w językach państw biorących udział w projekcie i w języku angielskim. Cały proponowany program spotkania przeanalizowano, a następnie pozytywnie zaopiniowano. Końcowym efektem miał być międzynarodowy performance (do zaprezentowania na scenie teatru przed społecznością Sindelfingen) oraz Europasong – specjalnie skomponowany utwór, opowiadający o starym kontynencie w sposób wesoły i zabawny, z ciepłymi nutkami uczucia.

Was? / Co w programie międzynarodowego projektu?

Od pierwszego do ostatniego dnia pobytu program był napięty, a zajęcia odbywały się od godziny 9.00 rano do 21.30.

Pierwszego dnia, po przywitaniu przez burmistrza Siendelfielgen – Bernda Vöhlingera i spotkaniu informacyjnym w ratuszu, uczestnicy projektu zostali przewiezieni do oddalonego o około 40 km miasteczka Balingen. 

Tam zakwaterowano młodzież w Domu Sztuki Ludowej. W Balingen wszyscy uczestnicy spotkania spędzili trzy dni wypełnione zajęciami integracyjnymi, podczas których mieli okazję lepiej się poznać. Czynnie brali udział w zajęciach teatralnych, podczas których uczyli się wyrażać swoje emocje gestem, mimiką i mową ciała. Tam też powstawał pierwszy szkic przedstawienia, które miało być podsumowaniem pracy młodzieży.

Kolejnym punktem pobytu była wycieczka do Strasburga, a tam niespodzianka – rejs po kanałach i rzece Ren, a następnie zwiedzanie siedziby Rady Europy oraz Parlamentu Europejskiego. Dla wszystkich była to niezapomniana wizyta i bardzo ciekawe doświadczenie.

Po powrocie ze Strasburga kolejne dni upływały na przygotowaniach do międzynarodowego przedstawienia, które miało być wystawione w Młodzieżowym Domu Kultury „Południe” przed społecznością Sindelfingen. Pomimo czasu wypełnionego pracą nad przygotowaniem scenografii, rekwizytów i strojów, nie zabrakło kilku chwil na dodatkowe atrakcje, jakimi były: wizyta w fabryce czekolady „Ritter” w mieście Waldenbuch oraz w jednej z największych fabryk Mercedesa w Europie, co okazało się dużą frajdą nie tylko dla męskiej części wycieczki.

Zapraszamy do obejrzenia filmu „EUROPESONG - Youth Exchange Erasmus+ with Adrian Werum / Jugendbegegnung 2020 ISPAS eV”

Seit wann? / Od kiedy realizowane są międzynarodowe projekty?

Był to już dziesiąty wyjazd chełmskich uczniów do Sindelfingen w ramach realizowanego od 2010 roku międzynarodowego projektu, mającego na celu integrację naszej młodzieży z rówieśnikami z innych krajów. Młodzież uczestnicząca w tym projekcie nawiązała nowe znajomości i przyjaźnie, doskonaląc jednocześnie znajomość języków obcych. Młodzi ludzie byli ambasadorami nie tylko szkoły. Trzeba podkreślić, że uczniowie z SP 11 reprezentowali podczas spotkań także swoje miasto, a nawet całą Polskę. Dzięki nim, młodzież z innych krajów mogła poznawać polską kulturę – poprzez prezentowaną w ciekawy sposób historię, literaturę, osiągnięcia naukowe i gospodarcze, a nawet kuchnię!

Welche Programme und Stiftungen / Jakie programy i fundacje wspierają takie działania?

Erasmus+ PLUS, „Młodzież w działaniu”, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE), eTwinning, Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży (PNWM), …

 

Magdalena Wierak, Tomasz Turowski
opiekunowie projektu
doradcy metodyczni

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry