Data publikacji: 07.11.2014
Autor: Beata Wysokińska

Rozwijanie kreatywności dzieci drogą do osiągnięcia sukcesu edukacyjnego

Cztery pory roku z eksperymentami przyrodniczymi "Pudełko pomysłów" to warsztaty mające na celu wsparcie nauczycieli wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej i przyrody w realizacji edukacji przyrodniczej na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych.

Mając na uwadze zmieniające się wymagania wobec współczesnego ucznia, który powinien charakteryzować się postawą twórczą, proponuję warsztaty, które umożliwią takie właśnie  podejście nauczycieli w procesie edukacyjnym, by wdrażać wychowanków do chętnego i odważnego podejmowania problemów, które wzbudzą badawczą postawę pozawalają im osiągnąć coś dla siebie  nowego i kreatywnego.

Nauczyciel powinien być uważny i skierowany na dzieci. Pamiętać, że to dorosły człowiek uczy się przede wszystkim „głową, sercem i ręką”. Dzieci uczą się inaczej. Zbierają swoje doświadczenia „ręką, sercem i głową”- jednym słowem uczą przez działanie, spontanicznie. Nauczyciel powinien pozwolić dzieciom bawić się, cieszyć kontaktem z przyrodą a tym samym przyczyniać się do powstania więzi emocjonalnej z naturą. Dzieci rzadko zapominają bezpośrednie przeżycia.

Dzieci nie chcą otrzymywać gotowych odpowiedzi, pragną same zadawać pytania. Nie chcą być pouczane, lecz otrzymać szansę na samodzielną naukę. Formułowanie przez dzieci pytań i zadawanie ich wskazuje na pragnienie zdobywania wiedzy, a metoda zadaniowa doskonale nadaje się do aktywizowania ich.

W procesie edukacji przyrodniczej nauczyciel powinien:

  • wykorzystywać dziecięcą naturalną ciekawość świata do rozwijania trwałych zainteresowań przyrodniczych;
  • umożliwić bezpośredni kontakt z przyrodą;
  • kształcić umiejętności obserwacji i umiejętność dostrzegania w przyrodzie bogactwa form, kształtów, barw i harmonii;
  • wdrażać dzieci do praktycznego działania w procesie poznania przyrody.

Celem kształcenia ogólnego w szkole podstawowej jest:

  • przyswojenie przez uczniów podstawowego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyki, dotyczących przede wszystkim tematów  i zjawisk bliskich doświadczeniom uczniów;
  • zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów;
  • kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.

Wychowanie przedszkolne

Obszar 11

Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

  1. rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku; podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody, np. nie stoi pod drzewem w czasie burzy, nie zdejmuje czapki w mroźną pogodę;
  2. wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji, np. że będzie padał deszcz, śnieg, wiał wiatr; stosuje się do podawanych informacji w miarę swoich możliwości.

Obszar 12

Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

  1. wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych, np. na polu, na łące, w lesie;
  2. wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm) i wzrostu roślin (światło, temperatura, wilgotność);
  3. potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku; wie, w jaki sposób człowiek może je chronić i pomóc im, np. przetrwać zimę.

Celem edukacji wczesnoszkolnej jest wspomaganie dziecka w rozwoju intelektualnym, emocjonalnym, społecznym, fizycznym, estetycznym i etycznym.

Ważne jest również takie wychowanie, aby dziecko na miarę swoich możliwości było przygotowane do życia w zgodzie z samym sobą, ludźmi i przyrodą.

Jednocześnie dąży się do ukształtowania systemu wiadomości i umiejętności potrzebnych dziecku do poznawania i rozumienia świata, radzenia sobie w codziennych sytuacjach oraz do kontynuowania nauki w klasach IV–VI szkoły podstawowej.

Drugi etap kształcenia – przyroda.

Głównymi obszarami aktywności ucznia w ramach przedmiotu powinny być:

  1. obserwowanie i mierzenie;
  2. doświadczanie;
  3. prowadzenie doświadczeń;
  4. dokumentowanie i prezentowanie;
  5. stawianie pytań i poszukiwanie odpowiedzi.

Podział treści nauczania dla poszczególnych klas należy rozpocząć od tego, co jest dziecku najlepiej znane, czyli od najbliższej okolicy, a następnie poszerzyć je o treści dotyczące Polski i świata.

Metody pracy z dziećmi:

  1. metody kierowania samodzielną pracą dzieci
    • obserwacja,
    • praca w ogrodzie przedszkolnym i kąciku przyrody,
    • praca z książką,
    • zajęcia plastyczne,
  2. metody poszukujące
    • rozmowa,
    • pogadanka heurystyczna,
    • doświadczenia, eksperymenty (zadania doświadczalne*,
  3. metody podające
    • opowiadanie i opis.

Podstawowe warunki i zasady wdrażania do obserwacji:

  • dzielimy się odczuciami; słuchamy dzieci  i dostosowujemy swój nastrój do ich nastroju;
  • najpierw patrzymy i obserwujemy, a potem wyrażamy swoje uczucia, stawiamy pytania lub opisujemy obiekt, a w końcowej fazie objaśniamy pewne cechy i zjawiska oraz podajemy aktualną nazwę;
  • podajemy właściwe, poprawne nazwy wszystkich poznanych obiektów i zjawisk, nie podajemy im nazw potocznych.

Zadania doświadczalne to zadania, których sformułowanie i rozwiązanie są ściśle związane z eksperymentem: z różnego rodzaju pomiarami, wywołaniem zjawisk, obserwacją procesów i ich wyjaśnianiem, planowaniem czynności w celu wywołania danego zjawiska itp.

Metoda doświadczalna:

  • w postaci pokazu (demonstracji),
  • w postaci samodzielnych czynności jednostkowych lub zespołowych dzieci w warunkach naturalnych, np. w ogrodzie, sadzie, łące lub zbliżonych do nich – tj. w dydaktycznym kąciku przyrody.

Warto zastosować doświadczenia, gdy:

  • dzieci na podstawie swoich obserwacji sformułują pytanie (problem), np.: dlaczego zniknął lód na chodniku pod wpływem soli?
  • nauczyciel wykorzysta sytuację problemową zaistniałą w naturze, np.: dlaczego po ulewnym deszczu na boisku w jednych miejscach powstały kałuże, a w drugich nie?
  • nauczyciel zorganizuje sytuację problemową przez pokaz okazów lub obrazów, odczytanie fragmentu tekstu o jakimś obiekcie lub procesie albo zjawisku przyrodniczym, np.: dlaczego należy chronić ropuchę?

Eksperyment (wg Encyklopedii PWN) to: … próba, doświadczenie naukowe, podstawowy oprócz obserwacji i pomiaru naukowego, zabieg badawczy polegający na celowym wywołaniu określonego zjawiska (lub jego zmiany)  w warunkach sztucznie stworzonych  (laboratoryjnych) oraz zbadaniu  jego przebiegu, cech lub zależności …

Eksperyment w pracowni to okazja do:

  • rozwijania pomysłowości,
  • samodzielności,
  • zdolności,
  • twórczego myślenia.

Eksperyment ma dla dziecka/ucznia:

  • znaczenie emocjonalne,
  • jest niezmiernie atrakcyjny
  • może wzbudzić motywy uczenia się,
  • ukształtować głębokie zainteresowanie.

Hipoteza (gr. hypóthesis – przypuszczenie) – osąd, który podlega weryfikacji lub falsyfikacji. Zdanie, które stwierdza spodziewaną relację między jakimiś zjawiskami, propozycja twierdzenia naukowego, które zakłada możliwą lub oczekiwaną w danym kontekście sytuacyjnym naturę związku.

Stawianie i testowanie hipotez to jeden z podstawowych procesów twórczego myślenia oraz fundamentalny element procesu tworzenia nauki.

Próba kontrolna

  • warunki kontrolne (najbliższe rzeczywistym)
  • wszystkie parametry są niezmienne
  • służy jako „wzorzec”, wobec którego dokonuje się porównywania

Próba badawcza

  • warunki badawcze (zmienione)
  • zmieniony zostaje tylko ten parametr, który badamy
  • określa jako „wykładnia” rzeczywiste zmiany, które zaszły w próbie.

Cele zajęć z uczniami odnoszą się do trzech sfer ich osobowości.

W sferze poznawczej uczeń:
- jest stymulowany i rozwija wrażliwość wzrokową, słuchową i dotykową,
- rozwija spostrzegawczość,
- świadomie obserwuje  zjawiska i procesy,
- odkrywa, formułuje, rozwiązuje i rozumie problemy,
- rozwija umiejętność koncentracji uwagi,
- jest stymulowany i rozwija wyobraźnię i zdolności twórcze,
- dokonuje analizę, syntezę, uogólniania, kojarzy i przewiduje,
- poszerza wiedzę o rzeczach, zjawiskach, procesach.

W sferze zadaniowej uczeń:
- rozwija samodzielność i wytrwałość w procesie odkrywania i rozwiązywania problemów, 
- rozwija zdolności manipulacyjnych i konstrukcyjnych, 
- integruje sprawność umysłową, emocjonalną i praktyczną w rozwiązywaniu problemów.

W sferze emocjonalno-motywacyjnej uczeń:
- jest zaciekawiony problemami wymagającymi twórczego podejścia,
- rozwija i przekształca spontaniczną motywację poznawczą w motywację świadomą, niezbędną do podejmowania dłuższych wysiłków poznawczych,
- pokonuje bariery hamujące aktywność twórczą, 
- akceptuje własne i cudze uczucia wyrażane w trakcie wykonywania zadań,
- dokonuje pozytywną samoocenę i poszerza samowiedzę,
- umiejętnie współpracuje w grupie zadaniowej,  
- uczy się konstruktywnego komunikowania i uważnego słuchania innych,
- wzbudza aktywność własną w rozwiązywaniu problemów otwartych,
- rozwija poczucie odpowiedzialności i podmiotowości w realizowaniu otwartych zadań problemowych.

Zajęcia mają  na celu dostarczenie dzieciom wiedzy przyrodniczej, geograficznej, chemicznej i fizycznej w kontekście pór roku.

 

 

Przykłady doświadczeń i eksperymentów przyrodniczych z wykorzystaniem „pudełka pomysłów” w pliku PDF

 

Beata Wysokińska

LSCDN O/Chełm

Komentarz (6)

Dodaj komentarz
  • Bardzo ciekawy i przydatny materiał dydaktyczny.
    Aktywizowanie wychowanków przez udział w takich eksperymentach na pewno da lepsze mozliwości przyswojenia wiedzy przyrodniczej i nie tylko ... wyrobi także dociekliwość przyszłego badacza i naukowca . Skorzystałam więc polecam.
    barbiturka
    2014/11/07 17:41
  • Przydatny, obszerny i bogaty materiał. Przydatny bardzo w pracy nauczyciela. Dziś dzieci czekają na atrakcyjne lekcje, a takie materiały dydaktyczne dają nam tą możliwość zrealizowania ciekawych zajęć. Dziękujemy bardzo :)
    pioiren
    2014/11/08 13:01
  • bardzo ciekawe zajęcia. wiele z pomysłów już wykorzystałam w pracy z dzieciakami. Bardzo się zaciekawiły więc poszukujemy innych pomysłów. A szkolenie bardzo profesjonalne, konkretne i ciekawie przeprowadzone w przystępny sposób. polecam gorąco
    adelka
    Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy
    2014/11/09 15:04
  • bardzo inspirujące warsztaty, zwłaszcza jeżeli chodzi o pomoce i materiały, łatwo dostępne i niedrogie. Wykorzystałam w pracy z przedszkolakami np. wykrywanie skrobi. polecam wszystkim nauczycielom jako uzupełnienie, wzbogacenie zajęć. Super pomysły na koła przyrodnicze a nawet Kluby Młodego Odkrywcy CNK. Czekam na następne "Pudełko pomysłów"
    KORNELIA
    pm8
    2014/11/12 08:21
  • Warsztaty jedne z lepszych, na których byłam. Ciekawe doświadczenia, bardzo dobry kontakt z p.prowadzącą, materiały z opisem ćwiczeń do domu!! Już wykorzystałam w pracy z przedszkolakami kilka doświadczeń i bardzo się im podobało!!! Dziękuję i czekam na więcej!!
    mazurusia
    2014/11/12 19:36
  • Bardzo dobrze wspominam zajęcia z 4 pór roku. Uważam, że więcej powinno organizować się tego typu szkoleń. Dostarczają one bowiem wiele świetnych pomysłów,które można realizować w swojej pracy. Dzięki temu, że zajęcia były głównie oparte na praktyce, bardzo dużo zapamiętałam i miałam możliwość zweryfikować czy jestem w stanie przeprowadzić to z dziećmi.
    Tamtaramtam
    2014/11/19 10:22

Opcje strony

do góry