Matematyczny Elementarz – wspieranie uczniów w zmaganiach z matematyką
Zapraszamy nauczycieli matematyki do korzystania z opracowania przygotowanego w ramach sieci współpracy Matematyka w kierunku sukcesu. Są to karty pracy przeznaczone dla uczniów szkół podstawowych, którzy potrzebują więcej czasu na utrwalenie elementarnych umiejętności z podstawy programowej.
Zapraszamy nauczycieli matematyki do korzystania z opracowania przygotowanego w ramach sieci współpracy Matematyka w kierunku sukcesu. Są to karty pracy przeznaczone dla uczniów szkół podstawowych, którzy potrzebują więcej czasu na utrwalenie elementarnych umiejętności z podstawy programowej.
Analizując treści zawarte w podstawie programowej, można wskazać szereg stanowiących fundament matematycznej wiedzy. To one tworzą bazę dla dalszego rozwoju umiejętności, bez ich opanowania uczniowie napotykają trudności w dalszym przyswajaniu treści i osiąganiu postępów. Metaforycznie rzecz ujmując, bez solidnych podstaw nie sposób wspinać się po spirali matematycznych kompetencji.
Celem niniejszego opracowania było stworzenie narzędzia wspierającego nauczycieli w pracy z uczniami zagrożonymi niepowodzeniami edukacyjnymi lub już doświadczającymi trudności w nauce matematyki.
Ze względu na naturalny proces zapominania treści szkolnych przez większość uczniów, opracowane karty pracy mogą być z powodzeniem wykorzystywane również w pracy z całą klasą, jako forma diagnozy i utrwalania elementarnych umiejętności.
Zestawy zawierają zadania własne autorów, zostały uporządkowane tematycznie, bez przypisywania do konkretnych poziomów klasowych, co daje nauczycielowi elastyczność w doborze treści w zależności od potrzeb uczniów. Dominującą tematyką są działania na liczbach, zgodnie z częstotliwością ich występowania w codziennej praktyce szkolnej.
W przyszłości planujemy rozszerzenie prezentowanego opracowania. Zainteresowanych nauczycieli zapraszam do współpracy.
Elżbieta Wojtowicz
Autorzy opracowania:
Martyna Huba SP nr 11 im. S. Filipiny Paleolog w Lublinie, Urszula Jaworska SP nr 30 im. Króla Kazimierza Wielkiego w Lublinie, Paulina Kaznowska ZPO w Dysie, Anita Kozłowska SP w Stasinie, Dagmara Martynowska SP w Stasinie, Iwona Naraniecka Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna im. K. Lipińskiego w Lublinie, Aleksandra Nużka SP Sióstr Urszulanek UR w Lublinie, Agnieszka Partyka SP nr 16 im. F. Chopina w Lublinie, Ewelina Polska-Adach SP nr 16 im. F. Chopina w Lublinie, Agata Ruszniak SP w Babinie, Magda Sabal Niepubliczna SP w Łuszczaczu, Agnieszka Serwa SP nr 2 im. T. Kościuszki w Łęcznej, Anna Szewczak SP nr 30 im. Króla Kazimierza Wielkiego w Lublinie, Beata Wieleba SP nr 57 im. J. Kochanowskiego w Lublinie, Anna Żurawska-Guz SP nr 16 im. F. Chopina w Lublinie.
Koordynacja projektu – Elżbieta Wojtowicz, doradca metodyczny LSCDN.
