Zadania z gwiazdką – rozwijanie matematycznych talentów
Dzieci rodzą się ze skrzydłami. Nauczyciele pomagają im je rozwinąć. (J. Korczak). Praca z uczniem zdolnym to wyzwanie dla każdego nauczyciela. Podstawowym sposobem oddziaływania na rozwój potencjału matematycznego ucznia jest stawianie przed nim możliwie wcześnie i regularnie odpowiednich zadań.
Zadania te powinny mieć optymalny stopień trudności, czyli nieco wykraczać poza możliwości ucznia, mobilizować do twórczego myślenia, a jednocześnie nie mogą go zniechęcać do wysiłku, czyli być zbyt trudne.
Znalezienie tej subtelnej granicy jest dla nauczycieli kierujących rozwojem uczniów bardzo trudne. Zadanie, szczególnie dla młodszych uczniów, powinno być bowiem małym wyzwaniem, a nie wielką batalią, w której współczesny uczeń najczęściej nie chce uczestniczyć.
Propozycje zadań dla uczniów zdolnych są dostępne w wielu opublikowanych zbiorach. Jednak ich wybór w małych porcjach wraz z analizą stopnia trudności wymaga od nauczyciela sporo trudu, a przede wszystkim czasu.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, przekazujemy Państwu prawie sto zestawów zadań z gwiazdką do pracy z uczniami szkół podstawowych, z podziałem na poziomy klas i tematykę.
Opracowanie to powstało jako efekt działań grupy 20 nauczycieli w ramach sieci współpracy Matematyka – uczyć skutecznie.
Każdy zestaw to karta pracy z pięcioma zadaniami, które uczeń może rozwiązywać w czasie zajęć szkolnych lub dodatkowej pracy w domu. Zadania są częściowo autorskie, część z nich została zacytowana z dostępnych na rynku wydawniczym publikacji.
Ułatwieniem dla nauczyciela, pozwalającym na bieżąco weryfikować poprawność pracy ucznia, są zamieszczone do każdego zestawu skróty rozwiązań i odpowiedzi.
Autorzy opracowania:
Bodzak Iwona SP Markuszów, Cierech Beata ZSO 4 Lublin, Czerniec Anna SP 28 Lublin, Czerwińska Dorota SP 40 Lublin, Dąbrowska Dorota, SP Ożarów, Frączek Beata SP 20 Lublin, Górniak Karolina Dwujęzyczna SP Europejczyk Szerokie, Kłyza Alina SP 2 Łęczna, Kot Magdalena SP 40 Lublin, Krysa Małgorzata SP 30 Lublin, Kuriata Agnieszka SP 2 Łęczna, Partyka Agnieszka SP 16 Lublin, Pastucha Maria, SP 40 Lublin, Ruszniak Agata SP Babin, Szewczak Anna SP 30 Lublin, Ścibak Dorota SP 16 Lublin, Wieleba Beata SP 30 Lublin, Wojciechowska Agnieszka, SP Zemborzyce Tereszyńskie, Żydek Wioleta SP Radawiec Duży.
Koordynacja projektu – Elżbieta Wojtowicz, doradca metodyczny LSCDN.
Zapraszam do zapoznania się z załączonym poniżej artykułu opracowaniem.