Data publikacji: 29.10.2014
Autor: Natalia Olchowska

Gry terenowe w edukacji szkolnej

Gry terenowe to rodzaj gier rozgrywanych najczęściej w czasie rzeczywistym, do których wykorzystuje się teren (las, budynek szkoły, obiekty w mieście itd.). Istnieje wiele rodzajów gier terenowych: zręcznościowe, siłowe, dydaktyczne.

Podstawową umiejętnością wymaganą od gracza jest dobra orientacja w terenie, umiejętność czytania mapy lub wykorzystania wskazówek (czytanie ze zrozumieniem).

Gry terenowe posiadają aspekt edukacyjny, stąd są wykorzystywane często w praktycznej nauce w szkole, np. geografii, historii, matematyki, języku polskim lub językach obcych.

Można wyróżnić gry rozgrywające się w zamkniętych pomieszczeniach, jak i takie, które mają miejsce w otwartym terenie. W miarę potrzeby możemy łączyć obydwa wyżej wymienione typy jak i korelacje między przedmiotowe. Scenografia i rekwizyty mogą być zarówno dosłowne, jak i umowne.

Twórcy gry to często jedyne osoby, które znają scenariusz w całości. Dają oni początek historii, która jest później kontynuowana przez graczy i ich działania. Przypomina to w swojej formie teatr improwizowany, gdzie twórca gry jest pomysłodawcą fabuły, natomiast uczestnicy – aktorami. Ważne jest, aby dopasować się do zaistniałych realiów lub potrzeby chwili.

Role kreowane są przez twórców gry lub przez gracza, który uprzednio porozumiał się z twórcami w tej kwestii. Zależy to od charakteru gry i od założeń fabularnych – przy mniejszej ilości uczestników role są zazwyczaj tworzone odgórnie, przy większych projektach zaś istnieje możliwość składania własnych propozycji. Każda grupa posiada określone dążenia, często pojawią się także: rys psychologiczny i krótka historia. Wszystko to ma na celu jak najlepsze wczucie się w rolę przez gracza.

Warto pamiętać, że gry terenowe są niepowtarzalne i nadają się do wielokrotnego użytku. Bazują one zarówno na technologii komputerowej, fantazji twórców, jak i filmach, musicalach, książkach, itd. Mogą być prowadzone w różnoraki sposób, stawiać na grę aktorską, ale także na umiejętności taneczne, wokalne, manualne lub językowe; zależy to od autorów gry.

Niżej przedstawiam Państwu kilka zdjęć gry terenowej pod tytułem „Majorowi Kossakowi z odsieczą”, której jestem współautorką i serdecznie zapraszam do udziału w szkoleniu „Wykorzystanie gry terenowej w edukacji szkolnej” (nr z oferty 422).

Natalia Olchowska

Konsultant LSCDN O/Chełm

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry