Konferencja "Praca z uczniem uzdolnionym. Merytoryczne i metodyczne przygotowanie ucznia do sukcesu w konkursach"
25 września 2014 r. w LSCDN - Oddział w Chełmie odbyła się doroczna konferencja na temat: Praca z uczniem uzdolnionym. Merytoryczne i metodyczne przygotowanie ucznia do sukcesu w konkursach przedmiotowych i tematycznych. Przedstawiamy przykłady dobrych praktyk opracowane przez nauczycieli, którzy osiągnęli sukces w pracy z uczniem zdolnym.
Cele konferencji:
- podniesienie efektywności kształcenia uczniów uzdolnionych;
- przygotowanie nauczycieli do zapewnienia wsparcia uczniom uzdolnionym w zakresie przygotowania do konkursów.
Część ogólna konferencji, prowadzona przez Teresę Kozioł dotyczyła diagnozy ucznia uzdolnionego, celów pracy z uczniem uzdolnionym: aksjologicznych, poznawczych, przedmiotowych, związanych z pogłębieniem wiedzy i umiejętności oraz etycznych, np. kształcenia nawyków szlachetnej rywalizacji, wyrabiania pracowitości, systematyczności, w myśl słów Ernesta Renana: Głównym celem edukacji jest nie nauka, lecz rozbudzenie ducha.
W trakcie konferencji został również omówiony temat: Jak inspirować uczniów zdolnych do aktywności twórczej i oryginalności myślenia, ukazane typy działań nastawione na rozwijanie zdolności, przedstawione znaczenie twórczego wykorzystywania zasobów internetowych, a także informacje na temat zmian w regulaminie konkursów przedmiotowych.
W drugiej części konferencji miały miejsce panele merytoryczne przedmiotowe, prowadzone przez konsultantów LSCDN w różnych salach w formie seminariów, w trakcie których nauczyciele uczniów, którzy uzyskali status laureata konkursu w latach ubiegłych, zaprezentowali kilka tematów - przykładów dobrych praktyk, dotyczących własnej pracy z uczniami uzdolnionymi, które warto poznać z uwagi na ich walory dydaktyczne i wychowawcze.
Jedna z Pań zauważyła, że w miarę nawiązywania więzi emocjonalnej, w trakcie pracy, uczeń widząc zapał, zaangażowanie, a także serce i pasję nauczyciela, będzie coraz bardziej interesował się przedmiotem.
A inna, podając przepis na sukces, stwierdziła, że motywacja ucznia powinna wynikać nie z chęci osiągnięcia sukcesu, lecz ze zwykłej ciekawości świata (rozwijania sympatii do przedmiotu).
Nauczyciele, którzy osiągają sukcesy, są zdania, że podczas przygotowań ważniejsze jest wyrabianie nawyku systematycznej nauki, pogłębiania wiedzy i zainteresowań, nawiązywania i rozwijania wielkiej wartości – wzajemnej sympatii – ucznia i nauczyciela, twórczego sposobu spędzania czasu, co może zaowocować sukcesem w konkursach, a na pewno przyczyni się do sukcesu w zakresie rozwoju osobowości ucznia.
W załączeniu przedstawiam kilka wystąpień nauczycieli z ubiegłego i bieżącego roku szkolnego:
- Droga do sukcesu w konkursach przedmiotowych i tematycznych - Jolanta Burian, nauczyciel j. rosyjskiego w ZSO nr 6 w Chełmie (zał. 1)
- Jak przygotowuję uczniów uzdolnionych do konkursów przedmiotowych? - Krystyna Stefaniuk, nauczyciel przyrody SP nr 3 we Włodawie (zał. 2)
- Przygotowanie uczennicy do konkursu z j. polskiego - Ewa Skórzewska-Popek, nauczyciel j. polskiego ZSO nr 8 w Chełmie (zał. 3)
- Klucz do sukcesu w pracy z uczniem zdolnym - Monika Zbrońska, nauczyciel j. angielskiego w Zespole Szkół Nr 1 w Krasnymstawie (zał. 4)
- Metody / techniki aktywne w pracy z uczniem zdolnym. Jak przygotować uczniów do konkursu przedmiotowego z chemii? - Beata Wysokińska, konsultant LSCDN O/ Chełm (zał. 5)
Konsultant LSCDN
Teresa Kozioł