Dydaktyka ogólna
-
Data publikacji: 18.01.2021Autor: Małgorzata Sagan
Nauczyciel kreatywny
Współczesny nauczyciel jest przekonany, że powinien, a nawet musi, być kreatywny na każdym poziomie swojej aktywności: kształtować kreatywne myślenie, uczyć kreatywności w rozwiązywaniu problemów, działać kreatywnie. Co to w istocie rzeczy oznacza w codziennej praktyce zawodowej?
-
Data publikacji: 27.12.2017Autor: Małgorzata Sagan
Osiągnięcia edukacyjne uczniów a media cyfrowe
Najważniejsze wnioski z prac badawczych prof. Manfreda Spitzera zawarte w publikacji „Cyberchoroby”.
-
Data publikacji: 23.06.2015Autor: Ewa Czerniecka
Oddolne zmienianie szkoły
Podsumowanie wykładu prof. Stanisława Dylaka na temat współczesnej edukacji, nawiązującego do jego książki "Architektura wiedzy w szkole" (2013), wygłoszonego w siedzibie ORE w 2015 roku.
-
Data publikacji: 29.10.2014Autor: Natalia Olchowska
Gry terenowe w edukacji szkolnej
Gry terenowe to rodzaj gier rozgrywanych najczęściej w czasie rzeczywistym, do których wykorzystuje się teren (las, budynek szkoły, obiekty w mieście itd.). Istnieje wiele rodzajów gier terenowych: zręcznościowe, siłowe, dydaktyczne.
-
Data publikacji: 27.10.2014Autor: Beata Wysokińska
Nauczanie metodą WebQuest
Artykuł zawiera prezentację pomysłu na połączenie czterech przedmiotów: wychowania do życia w rodzinie, religii, etyki i informatyki, w gimnazjum lub szkole ponadgimnazjalnej, i zastosowania nowatorskiej metody pracy z uczniami wykorzystującej technologię informacyjną.
-
Data publikacji: 22.10.2014Autor: Ewa Lipska
Sztuka motywowania uczniów do nauki
Na stopień motywacji uczniów do nauki wpływa wiele czynników. Jednym z nich jest postawa nauczyciela. Świadomość stosowanych motywatorów i demotywatorów pozwala ocenić, czy spadek motywacji u uczniów to nasza zasługa. W chwili, gdy stare sposoby zawadzą warto przeanalizować własne działania i podjęć próbę zastosowania nowej techniki motywacyjnej.
-
Data publikacji: 22.10.2014Autor: Teresa Kozioł
Konferencja "Praca z uczniem uzdolnionym. Merytoryczne i metodyczne przygotowanie ucznia do sukcesu w konkursach"
25 września 2014 r. w LSCDN - Oddział w Chełmie odbyła się doroczna konferencja na temat: Praca z uczniem uzdolnionym. Merytoryczne i metodyczne przygotowanie ucznia do sukcesu w konkursach przedmiotowych i tematycznych. Przedstawiamy przykłady dobrych praktyk opracowane przez nauczycieli, którzy osiągnęli sukces w pracy z uczniem zdolnym.
-
Data publikacji: 14.08.2014Autor: Mirosława Jurak
Zadania nauczyciela we współczesnej szkole
Szybki rozwój Internetu wymusza zmiany systemu edukacji zarówno w obszarze merytorycznym jak i metodycznym. Odpowiedzią na współczesny postęp technologiczny i potrzeby pokolenia "Sieci" jest włączenie w proces dydaktyczny e-learningu, który wymaga większych niż dotychczas kompetencji i zmienia zadania współczesnego nauczyciela.
-
Data publikacji: 30.06.2014Autor: Beata Chmura
Szkoła mózgu – jak uczy się mózg?
Poniższy artykuł wynika z mojego zainteresowania neurodydaktyką, ale jest także rezultatem udziału w szkoleniu Neurodydaktyka w procesie nauczania i uczenia się, zorganizowanym przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie, a prowadzonym przez dr Marzenę Żylińską – propagatorkę nowego myślenia o szkole.