Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli

Wydarzenia

Aktualnie znajdujesz się na:

Od smutku do nadziei – pomoc uczniom w depresji - notatka pokonferencyjna

Konferencja odbyła się 27.10.2014 w LSCDN w Lublinie. Celem konferencji było zwrócenie uwagi nauczycieli i specjalistów na problem zaburzeń depresyjnych u dzieci i młodzieży, przedstawienie aktualnych badań na ten temat oraz zaproponowanie różnych form pomocy i wsparcia na terenie szkoły.

Organizatorem konferencji było Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli, a partnerami: Centrum Interwencji Kryzysowej oraz Ośrodek Profilaktyki Środowiskowej w Lublinie. W konferencji uczestniczyło ponad 60 nauczycieli, psychologów, pedagogów, pracowników poradni z Lublina i okolic.

Konferencję otworzył dyrektor LSCDN Andrzej Zieliński , który powitał zaproszonych gości, w tym Marka Sikorę, Z-cę Dyrektora Departamentu Kultury, Edukacji i Sportu Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie oraz starszego wizytatora KO w Lublinie, Elżbietę Lalkę- Barańską, przybyłych na spotkanie nauczycieli, psychologów i pedagogów, odczytał list od Vice-Prezydenta Lublina i podkreślił, że zaproponowana przez LSCDN tematyka konferencji jest niezwykle istotna i ważna z punktu widzenia społecznego oraz wyraził nadzieję, że wiedza, którą przekażą prelegenci, zostanie wykorzystana przez uczestników do projektowania efektywnych działań profilaktycznych na terenie szkół.

Konferencja została podzielona na część wykładowa i warsztatową.

W części wykładowej jako pierwsza głos zabrała mgr Urszula Stajak, kierownik Ośrodka Profilaktyki Środowiskowej w Lublinie. Pani psycholog przedstawiła wnioski z badań przesiewowych prowadzonych w lubelskich szkołach ponadgimnazjalnych na temat występowania depresji u nastolatków.

Drugim prelegentem była dr n. medycznych Marta Kaczyńska-Haładyj, psychiatra dziecięcy, ordynator Oddziału Neuropsychiatrii Dziecięcej Szpitala Neuropsychiatrycznego w Lublinie. Pani doktor omówiła etiologię, przebieg i leczenie zaburzeń depresyjnych u dzieci i młodzieży. Zwróciła również uwagę na rolę indywidualnego wsparcia ze strony domu rodzinnego oraz środowiska szkolnego.

Kolejnym prelegentem był mgr Janusz Koczberski, psycholog, certyfikowany specjalista terapii uzależnień z Centrum Pomocy Psychologicznej i Psychoterapii w Lublinie, który omówił problem obniżonego nastroju u dzieci i młodzieży i działania profilaktyczne możliwe do zastosowania na terenie szkoły. Wystąpienie poparte było przykładami praktycznymi i wzbudziło duże zainteresowanie uczestników konferencji.

Część wykładowa zakończyła się wystąpieniem mgr Agnieszki Zielińskiej, dyrektora Centrum Interwencji Kryzysowej w Lublinie. Temat wystąpienia pani dyrektor brzmiał Możliwości i formy interwencji kryzysowej na poziomie szkoły. Kontekstowa ocena sytuacji ucznia.

W przerwie, między częścią wykładową a warsztatową, uczestnicy mieli okazję obejrzeć wystawę prac plastycznych Barbary Szalak. Pani Basia od 1991 r. zmaga się z nieuleczalna chorobą – stwardnieniem rozsianym, a od kilku lat również z depresją. Zaprezentowała uczestnikom konferencji swoje prace plastyczne, ale również podzieliła się swoimi przeżyciami i zachęcała do tego, żeby pomimo różnych przeciwności losu i chorób, nie tracić nadziei, wiary i optymizmu.

W drugiej części konferencji, części warsztatowej, uczestnicy mieli do wyboru trzy warsztaty. Pierwszy poprowadziła mgr Anna Szaniawska, psycholog Ośrodka Leczenia Uzależnień, która przekazała wiedzę na temat: Jak rozmawiać z osobą zagrożoną samobójstwem. Drugi warsztat poprowadziła lek. med. Katarzyna Tomkiewicz, terapeuta behawioralno-poznawczy ze Szpitala Neuropsychiatrycznego w Lublinie. Pani doktor omówiła oddziaływania nauczycieli sprzyjające zdrowieniu i terapii uczniów ze zdiagnozowaną chorobą afektywną. Trzeci warsztat przygotowała i poprowadziła mgr Barbara Kostrobała, nauczyciel konsultant LSCDN Oddział w Chełmie. Kanwą do rozważań na temat działań profilaktycznych w szkole była historia Wiktorii, nastolatki, która po kolejnej próbie samobójczej, stała się osobą niepełnosprawną.

Konferencja zakończyła się około godziny 16.00 krótkim podsumowaniem, którego dokonali uczestnicy części warsztatowej.

Z ewaluacji końcowej wynika, że założone cele konferencji zostały zrealizowane, uczestnicy wysoko ocenili sposób i jakość prezentowanych treści oraz możliwość dzielenia się wiedzą podczas warsztatów. Wyrazili chęć uczestnictwa w kolejnych szkoleniach organizowanych przez LSCDN na temat różnych sposobów, form pomocy i wsparcia uczniów z zaburzeniami i problemami rozwojowymi.

Wybrane materiały pokonferencyjne zostały zamieszczone w Centrum Wymiany Wiedzy w dziale Wychowanie, profilaktyka i opieka.

 

Barbara Kostrobała

Konsultant LSCDN O/Chełm

Opcje strony

do góry