'Jak przygotować ucznia do matury ustnej z języka polskiego?' - artykuł
Autorem jest pani Bożenna Jankiewicz z Lubelskiego Centrum Edukacji Zawodowej im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.
Bożenna Jankiewicz
Lubelskie Centrum Edukacji Zawodowej im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego
Jak przygotować ucznia do matury ustnej z języka polskiego?
A nade wszystko szanuj mowę twą ojczystą, nie znać języka swego – hańbą oczywistą
Franciszek Ksawery Dmochowski
Od kilku lat wyniki egzaminu zewnętrznego z języka polskiego kształtują się na podobnym poziomie. Zdawalność egzaminu z języka polskiego w krakowskiej OKE wynosi 95,4%, w Lubelskiem 94,8%, średni wynik z egzaminu pisemnego w OKE Kraków wynosi 55,02, w Lubelskiem 54,48; z ustnego odpowiednio 72,91%, w Lubelskiem 66,5%. Egzaminatorzy – poloniści dostrzegają powtarzalność błędów popełnianych przez uczniów. Należy podjąć działania, które wyeliminują błędy. Warto więc zastanowić się, w jaki sposób pracować z maturzystami na lekcjach języka polskiego, aby wyniki egzaminów były wyższe.
Nauczyciele zobowiązani są zapoznać uczniów szkoły ponadgimnazjalnej z podstawowymi kryteriami oceniania egzaminu z języka polskiego, zarówno pisemnego, jak i ustnego. Wiedza o sposobie oceniania pomoże uczniowi na bieżąco kształtować umiejętności i korygować błędy. W procesie oceniania wewnątrzszkolnego wynik – wyrażony najczęściej stopniem szkolnym – jest informacją o efektach kształcenia, tj. o spełnieniu przez ucznia przedmiotowych wymagań programowych. Inaczej wygląda sytuacja na egzaminie maturalnym. Wynik wyrażony jest w procentach i dla ucznia oznacza informację: czy zdał egzamin. Wyniki egzaminu zewnętrznego są jednym z wielu kryteriów oceny pracy szkoły. W opinii środowiska lokalnego – zwłaszcza rodziców – często odgrywają najważniejszą rolę. Zadaniem szkoły jest przygotowanie ucznia do zdawania egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym. Egzamin z języka polskiego jest egzaminem obowiązkowym i wszyscy uczniowie muszą do niego przystąpić.
(Artykuł w załaczniku)