O przydatności filozofii na lekcjach języka polskiego
Sylwia Pikula, doktorantka w Katedrze Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego KUL, jest autorką "O przydatności filozofii na lekcjach języka polskiego", w którym wskazuje na korelację przedmiotową pomiędzy nauczaniem filozofii i języka polskiego, omawia " Jej wartości i płynące z niej korzyści na lekcjach języka polskiego".
"Dyskusje nad obecnością filozofii w szkole są coraz częściej podejmowane przez różne środowiska naukowe, zabiegające o jej stały powrót do nauczania szkolnego. Należałoby więc zadać pytanie – dlaczego sprawa tak dyskutowana? System autorytarny w Polsce przeminął, więc nie wydaje się, by nieobecność filozofii w szkole powodowana była niechlubnie zapisaną w naszej pamięci polityką państwa, skierowaną na zabijanie każdej, nowo rodzącej się myśli. A to właśnie przede wszystkim filozofia uczy myślenia i kształtuje człowieka, jednak wciąż, mimo postulatów wysuwanych z kręgów uniwersyteckich, nie jest przedmiotem obowiązkowym w liceum, a jedynie fakultatywnym dla zakresu rozszerzonego na IV etapie edukacyjnym (choć z pewnością zapowiedzią zmian jest nadany filozofii status przedmiotu maturalnego). Duża odpowiedzialność spada więc na nauczycieli, w tym także języka polskiego. Nie oznacza to bynajmniej, że poloniści mają obecnie obowiązek uczenia filozofii. Mogą natomiast wykorzystywać jej elementy, co możliwe jest na trzech poziomach - do kształcenia określonych sprawności, pomocniczo w procesie interpretacji dzieła literackiego oraz w celu osiągnięcia pełnego zrozumienia przez uczniów procesów historycznoliterackich".