Scenariusz lekcji z języka polskiego w klasie III liceum lub technikum
"Polska rzeczywistość w Przedwiośniu Stefana Żeromskiego" to jedna z tych lekcji, które czytelnie ukazują przenikanie się historii i literatury.
Irena Szypowska w książce "Przedwiośnie Stefana Żeromskiego" zauważa, że „Kilka pokoleń Polaków od stu dwudziestu lat marzyło o niepodległej ojczyźnie, pielęgnując w swych sercach mit państwa doskonałego, dającego obywatelom możność osiągania pełnej satysfakcji z życia pracowitego, uczciwego. 11 listopada 1918 roku ogłoszono niepodległość […]. A jednak miejsce, jakie Polska zajęła na kontynencie europejskim, nie było pewne, przeszkadzała, bowiem Niemcom w parciu na wschód, a Rosjanom w ekspansji na zachód”.(Irena Szypowska, "Wiatr od wschodu, czyli między konstrukcją a destrukcją", [w:] "Przedwiośnie Stefana Żeromskiego", Warszawa 1993.)
W kraju panowała atmosfera rozczarowania. Oprócz czynników zewnętrznych wpływ na nią miały kłótnie polityczne, zabójstwo Gabriela Narutowicza, ciągłe zmiany gabinetów, a także: kontrasty społeczne, bieda, drożyzna, spekulacja, obniżenie wartości pieniądza. Wywoływało to niezadowolenie społeczeństwa, manifestacje i strajki.
Te bolączki młodego polskiego państwa bardzo mocno przeżywał Stefan Żeromski. Przedwiośnie pozwala uczniom pogłębić wiedzę na temat polskiej rzeczywistości międzywojennej, a także dostrzec analogie między Polską okresu międzywojnia a Polską współczesną po 1989 roku.
Iwona Małecka-Grzelak
nauczyciel języka polskiego
Państwowe Szkoły Budownictwa i Geodezji w Lublinie