Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2018/2019
Na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, z późn. zm.), Minister Edukacji Narodowej określił następujące kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2018/2019:
1. 100 rocznica odzyskania niepodległości - wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów.
2. Wdrażanie nowej postawy programowej kształcenia ogólnego. Kształcenie rozwijające samodzielność, kreatywność i innowacyjność uczniów.
3. Kształcenie zawodowe oparte na ścisłej współpracy z pracodawcami. Rozwój doradztwa zawodowego.
4. Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci.
Zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty:
1) w zakresie kontroli:
a) w publicznych przedszkolach i publicznych szkołach podstawowych:
- „Ocena prawidłowości zapewnienia dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej";
b) w publicznych szkołach podstawowych z oddziałami międzynarodowymi i dwujęzycznymi:
- „Zgodność z przepisami prawa funkcjonowania oddziałów międzynarodowych i dwujęzycznych";
c) w publicznych szkołach podstawowych z oddziałami sportowymi:
- „Ocena prawidłowości tworzenia, organizowania oraz funkcjonowania oddziałów sportowych".
2) w zakresie ewaluacji:
Ewaluacje problemowe (60% wszystkich ewaluacji w roku szkolnym):
a) w szkołach podstawowych, branżowych szkołach I stopnia, placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego - w zakresie wymagań:
- „Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej";
- „Uczniowie są aktywni";
- „Szkoła lub placówka współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju;
b) w placówkach oświatowo-wychowawczych - w zakresie wymagań:
- „Placówka wspomaga rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków oraz umożliwia korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego";
- „Placówka współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju";
c) w poradniach psychologiczno-pedagogicznych - w zakresie wymagań:
- „Placówka zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki";
- „Placówka współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju";
d) w specjalnych ośrodkach wychowawczych oraz placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania - w zakresie wymagań:
- „Placówka wspomaga rozwój wychowanków, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji";
- „Placówka współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju";
e) w szkołach specjalnych przysposabiających do pracy, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych - w zakresie wymagań:
- „Wychowankowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej";
- „Wychowankowie są aktywni";
- „Placówka współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju".
Ewaluacje w zakresie wybranym przez kuratora oświaty na podstawie wniosków z nadzoru pedagogicznego (40% wszystkich ewaluacji w roku szkolnym).
3) w zakresie monitorowania:
a) w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i specjalnych ośrodkach wychowawczych:
- „Dostosowywanie bazy lokalowej do wymagań określonych przepisami prawa";
b) w publicznych szkołach podstawowych:
- „Prowadzenie działalności innowacyjnej i wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie nauczania";
c) w publicznych szkołach podstawowych:
- „Organizacja kształcenia uczniów według indywidualnego programu i toku nauki";
d) we wszystkich typach szkół:
- „Kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych".