Podsumowanie Konkursu Wojewódzkiego: „Lapbook jako kreatywna prezentacja wiedzy z przedmiotów matematyczno – przyrodniczych”
Laureaci i wyróżnieni uczestnicy Konkursu wezmą udział w uroczystości wręczenia nagród i dyplomów oraz w otwarciu wystawy prac konkursowych w Chełmskiej Bibliotece Publicznej w Chełmie, przewidywany termin: maj/czerwiec (nauczyciele –opiekunowie zostaną poinformowani o dokładnym terminie), jeżeli sytuacja pandemiczna na to nie pozwoli nagrody i dyplomy zostaną przesłane do szkół przed zakończeniem roku szkolnego.
Konkurs dotyczył przedmiotów: biologii, chemii matematyki i fizyki.
Organizatorem Konkursu było Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Przedsięwzięcie miało na celu:
- rozwijanie zainteresowań przedmiotami przyrodniczo-matematycznymi,
- wspieranie i rozwijanie uzdolnień uczniów,
- pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie wybranego przedmiotu,
- rozwijanie zdolności i kreatywnego myślenia,
- zachęcenie uczniów do prezentacji własnych pomysłów,
- promowanie osiągnięć uczniów i ich nauczycieli.
Konkurs kierowany był do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych województwa lubelskiego.
Kategoria wiekowa i tematyka prac dotyczyła:
¨biologia
szkoła podstawowa:
Temat 1: Mszaki i paprotniki – podział, budowa, rozmnażanie oraz znaczenie dla
biocenozy leśnej.
Temat 2: Dowody pośrednie i bezpośrednie ewolucji.
szkoła ponadpodstawowa:
Temat 1: Budowa, podział, właściwości oraz wykrywanie cukrów, białek i tłuszczy.
Temat 2: Hormony roślinne – regulatory wzrostu i rozwoju roślin.
¨chemia
szkoła podstawowa:
Temat 1: Budowa atomu – nukleony i elektrony.
Temat 2: Właściwości, zastosowanie i zanieczyszczenie powietrza.
szkoła ponadpodstawowa:
Temat 1: Niezwykłe właściwości wody.
Temat 2: Rodzaje wiązań chemicznych i ich wpływ na właściwości związków
chemicznych.
¨matematyka
szkoła podstawowa:
Temat 1: Wielokąty: własności, budowa i wzory – znajdujące zastosowanie w życiu
codziennym.
Temat 2: Bryły: własności, budowa i wzory – znajdujące zastosowanie w życiu
codziennym.
szkoła ponadpodstawowa:
Temat 1: Funkcje: rodzaje, własności i wzory - znajdujące zastosowanie w życiu
codziennym.
Temat 2: Stereometria: własności, budowa i wzory - znajdujące zastosowanie w życiu
codziennym.
¨fizyka
szkoła podstawowa:
Temat 1: Ruch i siły wokół nas.
Temat 2: Fale od huśtawki do telefonów komórkowych.
szkoła ponadpodstawowa:
Temat 1: Wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii.
Temat 2: Wpływ siły na ruch.
Uczniowie pod okiem swoich opiekunów - nauczycieli w postaci lapbooka, który jest czymś w rodzaju teczki tematycznej, zamieścili wiadomości i umiejętności do wybranego tematu.
Spełniły one funkcję interaktywnej przestrzeni na rysunki, notatki, wykresy, słówka, terminy, pojęcia, wzory, symbole, reakcje, równania czy zdjęcia.
Uczniowie biorący udział w konkursie wykazali się dużą kreatywnością i pomysłowości oraz wiedzą na wybrany temat.
Zgodnie z terminem ustalonym w regulaminie wpłynęło 294 prac:
- szkoły podstawowe - z biologii 54, z chemii 98, z matematyki 54, z fizyki 44.
- szkoły ponadpodstawowe - : z biologii 15, z chemii 14, z matematyki 4, z fizyki 11.
Prace zostały sprawdzone przez Komisję Konkursową powołaną przez organizatorów, zgodnie z regulaminem decyzja komisji jest ostateczna i nie przysługuje od niej odwołanie. Po wnikliwym przejrzeniu prac, komisja oceniła lapbooki według podanych wcześniej kryteriów oraz ustaliła kolejność miejsc i liczbę prac wyróżnionych.
Podczas oceny prac konkursowych komisja brała pod uwagę:
- zgodność pracy z tematyką Konkursu,
- pomysłowość, oryginalność i kreatywność w ujęciu tematu,
- ciekawe informacje,
- estetykę wykonania pracy,
- walory artystyczne, m.in. kompozycja, kolorystyka, technika wykonania.
Gratulujemy zwycięzcom, natomiast wszystkim uczniom dziękujemy za duży wkład pracy i chęć udziału w konkursie.
Dziękujemy również nauczycielom za zainspirowanie uczniów do działania i rozwijanie w nich zainteresowań przedmiotami przyrodniczo-matematycznymi oraz opiekę merytoryczną w trakcie realizacji przedsięwzięcia.
Doradcy metodyczni z biologii, chemii, matematyki, fizyki.