Narodowe Czytanie 2025
10 września 2025 roku w Chełmie odbyło się Narodowe Czytanie, zorganizowane wspólnie przez Oddział Lubelskiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz Bibliotekę Pedagogiczną w Chełmie. Wydarzenie wpisuje się w ogólnopolską akcję promującą czytelnictwo, mającą na celu popularyzację polskiej literatury, zwrócenie uwagi na jej bogactwo oraz wzmacnianie poczucia wspólnej tożsamości narodowej.
W spotkaniu wzięli udział uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych z Chełma, nauczyciele, przedstawiciele instytucji oświatowych, samorządowych i kulturalnych, a także duchowieństwo.
Każdy z uczniów uczestniczących w wydarzeniu otrzymał książkę pt. „Jan Kochanowski. Pieśni, fraszki, treny”.
Narodowe Czytanie odbyło się również w Zamościu i Lublinie. Piątego września w Bibliotece Pedagogicznej w Zamościu odczytane zostały wybrane fraszki, pieśni i treny Jana z Czarnolasu. Przedsięwzięcie zorganizowały wspólnie: Biblioteka Pedagogiczna w Zamościu, Oddział Lubelskiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Zamościu, Szkoła Podstawowa nr 7 im. Adama Mickiewicza w Zamościu, Katolicka Szkoła Podstawowa im. św. Ojca Pio w Zamościu, I Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Unii Europejskiej w Zamościu oraz Dyskusyjny Klub Książki działający przy Bibliotece Pedagogicznej. LSCDN reprezentował pan Bogdan Leszczuk, konsultant ds. historii, który odczytał Tren VII i VIII oraz Fraszkę o miłości.
„Kochanowski pisał, Wirzbięta drukował, Polacy czytają”- pod takim hasłem 6 września odbyło się Narodowe Czytanie w Muzeum Wincentego Pola, Oddziale Muzeum Narodowego w Lublinie.
W spotkaniu uczestniczyli i utwory Jana Kochanowskiego odczytywali pracownicy nauki i kultury z UMCS i Muzeum Narodowego, seniorzy, nauczyciele i uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Kochanowskiego w Lublinie oraz dr Dariusz Kiszczak, specjalista ds. języka polskiego Lubelskiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Obchody Narodowego Czytania były okazją do wspólnej refleksji nad dziedzictwem literackim oraz do integracji lokalnego środowiska edukacyjnego i kulturalnego.