Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli

Relacje

Aktualnie znajdujesz się na:

Data publikacji: 25.11.2024
Autor: Małgorzata Tetiurka

XXIX Lubelskie Forum Nauczycieli Języków Obcych

23 listopada 2024 r. w klimatycznych murach Lubelskiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli odbyło się XXIX Lubelskie Forum Nauczycieli Języków Obcych. Tegoroczne wydarzenie, którego mottem jest „Teachers for Teachers – Practitioners’ Forum”, po raz pierwszy zaadresowane było do nauczycieli wszystkich języków obcych.

Forum zgromadziło ponad 80 uczestników, którzy mogli wymienić się doświadczeniami i poszerzyć swoje zawodowe kompetencje. Część uczestników wzięła udział w Forum stancjonarnie, a część skorzystała z możliwości udziału online.

Program pełen inspiracji:
Forum otworzył Pan Jacek Misiuk, Wicedyrektor Lubelskiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, który podkreślił wagę wzajemnej współpracy w środowisku nauczycieli języków obcych. Pan Misiuk, jako historyk, przypomniał o tradycyjnej wielokulturowości i wielojęzyczności Lublina jako miasta o bogatym dziedzictwie różnorodności. Podkreślił również, że Forum doskonale wpisuje się w te tradycje.

Następnie uczestnicy mieli okazję wysłuchać sześciu prezentacji:

  1. Anna Nakonieczna-Wiącek z Europejskiego Instytutu Rozwoju Umiejętności przedstawiła wystąpienie pt. „Zanurzeni w rozmowie – jak zaangażować uczniów w konwersacje”. Skupiła się na metodach zwiększania aktywności językowej uczniów poprzez kreatywne i angażujące techniki, które wspierają rozwój płynności w mówieniu.
  2. Magdalena Borowiec ze Szkoły Podstawowej im. Powstańców Styczniowych w Fajsławicach w prelekcji pt. „Angielski na wesoło: sprawdzone metody pracy z maluchami” zaprezentowała metody pracy z młodszymi dziećmi, które łączą naukę języka z zabawą, rozwijając w ten sposób zainteresowanie językiem już od najmłodszych lat.
  3. Monika Szwed z I Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Parczewie podzieliła się swoimi doświadczeniami w wystąpieniu pt. „A small change, big differences”. Pokazała, jak nawet drobne zmiany w metodach nauczania mogą przynieść ogromne efekty w nauce języków obcych.
  1. Dr Anna Pado z Zakładu Lingwistyki Stosowanej UMCS oraz Liceum Ogólnokształcącego im. Jana III Sobieskiego w Lublinie w prelekcji pt. „Robię błędy, ale mówię – strategie kształtowania poprawności w doświadczeniu ucznia i nauczyciela” skupiła się na błędach językowych jako naturalnym elemencie nauki. Przekazała praktyczne strategie, jak pracować nad poprawnością językową bez utraty motywacji uczniów.
  2. Joanna Poleszak ze Szkoły Podstawowej nr 57 im. Jana Kochanowskiego w Lublinie zaprezentowała wystąpienie pt. „Dodaj mi skrzydeł. O roli nauczycieli języków obcych w procesie nauczania języka polskiego uczniów cudzoziemskich”. Prezentacja była wzruszającym i pełnym refleksji spojrzeniem na wyzwania i możliwości w pracy z uczniami wielojęzycznymi.
  3. Agnieszka Szcześniak również ze Szkoły Podstawowej nr 57 im. Jana Kochanowskiego w Lublinie zakończyła cykl prezentacji wystąpieniem pt. „Uczeń w potrzebie – jak nie zgubić ucznia za podstawą programową”. Pani Agnieszka, która oprócz roli nauczyciela języka angielskiego pełni również funkcję dyrektora szkoły, zachęcała do wychodzenia poza schematy w nauczaniu. Podkreśliła, że podstawa programowa nie tylko nie stanowi przeszkody, ale wręcz zaleca realizację takich zadań.

Zakończenie z miłym akcentem:
Forum zakończyło się podsumowaniem, podczas którego uczestnicy dzielili się swoimi wrażeniami i refleksjami. Tradycyjnie prelegentów nagrodzono upominkami ufundowanymi przez wydawnictwa językowe Macmillan i Oxford University Press. Obyło się także losowanie upominków dla nauczycieli zgromadzonych w siedzibie LSCDN,  które wprowadziło radosną atmosferę i podkreśliło integracyjny charakter wydarzenia.

Wrażenia uczestników:
XXIX Forum było prawdziwym świętem wymiany doświadczeń i inspiracji. Uczestnicy wychodzili z głowami pełnymi nowych pomysłów i motywacją do wprowadzania zmian w swoich klasach. Wydarzenie było kolejnym dowodem na to, jak ważne i owocne jest dzielenie się praktyką między nauczycielami.

Opcje strony

do góry