II Kongres Nauczycieli Województwa Lubelskiego - Edukacja włączająca, czyli szkoła na miarę
Dyrektor Lubelskiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli zaprasza Dyrektorów i Nauczycieli wszystkich typów szkół i etapów edukacyjnych na II Kongres Nauczycieli Województwa Lubelskiego „Edukacja włączająca, czyli szkoła na miarę”, który odbędzie się 31 sierpnia 2022 r. w Lubelskim Centrum Konferencyjnym.
Tegoroczny kongres będzie poświęcony edukacji włączającej, która uwzględnia indywidualne potrzeby ucznia. Organizatorzy kongresu stawiają sobie za cel upowszechnianie szkoły funkcjonalnej, w której zarówno uczeń z trudnościami, jak i uczeń zdolny znajdują przestrzeń do osobistego rozwoju.
Do współpracy zaprosiliśmy prelegentów z uczelni wyższych oraz instytucji oświatowych specjalizujących się w dziedzinie edukacji włączającej.
Patronat nad wydarzeniem objęli Minister Edukacji i Nauki, Marszałek Województwa Lubelskiego, Wojewoda Lubelski oraz Lubelski Kurator Oświaty.
Zapraszamy do rejestracji na wydarzenie (forma on-line) w formularzu Google:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdcQ6xJHbOwdsA4bpOymcg6-SLKkaVdSIoX-lZWgT8hBe5JEg/viewform
Kongres będzie przebiegał w formule hybrydowej. Potwierdzenie uczestnictwa w Kongresie otrzymają wszystkie osoby, które zarejestrują się przez powyższy formularz – zarówno uczestnicy stacjonarni, jak i on-line.
Transmisja on-line
- kliknij w Transmisja ▶ przy konkretnym punkcie programu,
- oglądaj transmisje z poszczególnych sal - wideo znajduje się pod programem (kliknij, by przewinąć do streamingów).
Program
Czas |
PROGRAM |
Sala |
||||
8.30 – 9.00 |
Rejestracja uczestników (parter) |
Hall główny |
||||
9.00 – 9.05 |
Otwarcie Kongresu i powitanie gości: Krzysztof Staruch, Dyrektor LSCDN |
S2 |
||||
9.05 – 9.30 |
Przemówienia Marzena Machałek, Sekretarz Stanu, Pełnomocnik Rządu do spraw wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki, edukacji włączającej oraz kształcenia zawodowego Lech Sprawka, Wojewoda Lubelski Jarosław Stawiarski, Marszałek Województwa Lubelskiego Teresa Misiuk, Lubelski Kurator Oświaty Mariusz Banach, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Oświaty i Wychowania |
S2 |
||||
9.30 – 10.15 |
Wykład inauguracyjny dr Tomasz Knopik, Katedra Psychologii Edukacyjnej i Diagnozy Psychologicznej Uniwersytetu Marie Curie-Skłodowskiej, Instytut Badań Edukacyjnych Uczestnictwo jako kluczowy wymiar edukacji włączającej |
S2 |
||||
10.15 – 11.00 |
Wykład plenarny dr hab. Magdalena Sowa, UMCS Katedra Lingwistyki Stosowanej Jak operacyjnie definiować cele edukacyjne w kształceniu zawodowym, czyli nauczanie JOZ na miarę |
S2 |
||||
11.00 – 11.15 |
Przerwa na kawę |
Foyer |
||||
|
I ETAP EDUKACYJNY |
|||||
|
Sesja tematyczna 1 Rola dyrektora szkoły we wdrażaniu edukacji włączającej - DYSKUSJA Moderowanie: Jacek Misiuk |
Sesja tematyczna 2 Pomoc specjalistyczna w systemie inkluzyjnym Moderowanie: Alicja Ciszek-Roskal |
Sesja tematyczna 3 Włączanie w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej Moderowanie: Joanna Kraczkowska |
Sesja tematyczna 4 Podejście włączające w nauczaniu języków obcych Moderowanie: Dorota Pomian |
|
|
S2 (I piętro) |
S7 A (IV piętro) |
S7 B (IV piętro) |
S7 C (IV piętro) |
|||
11.15 – 11.45 |
Ewa Dumkiewicz-Sprawka Dyrektor Wydziału Oświaty
Ryszard Wolanin Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Woli Trzydnickiej LSCDN w Lublinie, Konsultant ds. organizowania
Piotr Zdrojko LSCDN w Chełmie, Konsultant ds. organizowania
|
Marzanna Dybcio LSCDN w Zamościu, Konsultant ds. wspomagania szkół Edukacja włączająca i nowe spojrzenie na rzeczywistość szkolną – ważne i potrzebne zmiany mające wpływ na jakość wsparcia i pomocy |
Grażyna Wietrzyk–Neckier LSCDN w Lublinie, Konsultant ds. wychowania przedszkolnego Twórczy nauczyciel w edukacji włączającej |
Maria Łaszkiewicz Szkoła Języka i Kultury Polskiej Język polski jako obcy dla dzieci cudzoziemców |
||
11.45 – 12.15 |
Beata Soboń LSCDN w Zamościu, Konsultant ds. wspomagania szkół i placówek (w tym specjalnych) Edukacja włączająca i nowe spojrzenie na rzeczywistość szkolną - wspieranie uczniów, nauczycieli i rodziców |
Renata Radlińska LSCDN w Zamościu, Doradca metodyczny Metody wspierające pracę |
Małgorzata Tetiurka LSCDN, Specjalista ds. języków obcych Ocenianie w edukacji włączającej |
|||
12.15 – 12.45 |
Elżbieta Neroj, MEiN, Departament Wychowania i Edukacji Włączającej Edukacja włączająca edukacją wysokiej jakości dla wszystkich uczniów w działaniach Ministerstwa Edukacji i Nauki (S2) |
Prof. dr hab. Urszula Paprocka-Piotrowska, KUL JP II Katedra Akwizycji i Dydaktyki Języków Nauczanie/uczenie się języka obcego a rozwój osobistej kompetencji komunikacyjnej i społecznej (S7) |
S2/S7A |
|||
12.45-13.00 |
Przerwa na kawę |
Foyer |
||||
|
II ETAP EDUKACYJNY |
|||||
|
Sesja tematyczna 5 Wychowanie, opieka i pomoc psychologiczno-pedagogiczna oraz profilaktyka w edukacji włączającej Moderowanie: Alicja Ciszek-Roskal |
Sesja tematyczna 6 Podejście włączające na przedmiotach matematyczno-przyrodniczych Moderowanie: Małgorzata Policha |
Sesja tematyczna 7 Nowoczesne technologie w edukacji włączającej Moderowanie: dr Agata Waszek |
Sesja tematyczna 8 Podejście włączające w nauczaniu języków obcych Moderowanie: Małgorzata Tetiurka |
|
|
S2 (I piętro) |
S7 A (IV piętro) |
S7 B (IV piętro) |
S7 C (IV piętro) |
|||
13.00 – 13.30 |
Anna Radziwiłko LSCDN w Lublinie, Konsultant ds. wychowania, opieki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz profilaktyki Mediacje jako strategia budowania sprzyjającego klimatu w szkole |
Agnieszka Kałakucka LSCDN w Lublinie, Konsultant ds. przedmiotów matematyczno-przyrodniczych Wsparcie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w uczeniu się matematyki
|
Maciej Niebrzydowski LSCDN w Chełmie, Konsultant ds. wykorzystania nowoczesnych technologii w nauczaniu Czy jesteśmy społecznością uczącą się? Nowoczesne technologie w aktywnym nauczaniu |
Dorota Pomian LSCDN w Zamościu, Konsultant ds. języków obcych i języków mniejszości narodowych Uczniowie podwójnie wyjątkowi na lekcji języka obcego |
||
13.30 – 14.00 |
Dr Piotr Kwiatkowski Psycholog, psychoterapeuta Rola bliskości w wychowaniu, nauczaniu |
Elżbieta Komosa LSCDN w Białej Podlaskiej, Konsultant ds. przedmiotów matematyczno-przyrodniczych Mapowanie czynników strategicznych - sukces edukacji włączającej w szkole |
Zbigniew Wiertel LSCDN w Lublinie, Doradca metodyczny Włącz technologię, czyli edukacja cyfrowa w edukacji włączającej |
Magdalena Wierak LSCDN w Chełmie, Podejście włączające w nauczaniu języków obcych na przykładzie wymiany międzynarodowej |
|
|
14.00 – 14.45 |
Przerwa na obiad |
Foyer |
||||
14.45-15.15 |
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – oferta kształcenia zawodowego dla nauczycieli Małgorzata Turek, Koordynator Zespołu Kształcenia i Szkoleń Zawodowych Erasmus+ Anna Kowalczyk, Koordynator Zespołu Partnerstw na rzecz Współpracy dla Edukacji Szkolnej Erasmus+ Jolanta Gradowska, Krajowe Biuro eTwinning |
|||||
III ETAP EDUKACYJNY – KSZTAŁCENIE OGÓLNE I BRANŻOWE |
||||||
|
Sesja tematyczna 9 Współpraca w środowisku zróżnicowanym pod względem potrzeb edukacyjnych i rozwojowych Moderowanie: Joanna Soboń, Dorota Lorenc-Pasieczna |
Sesja tematyczna 10 Duszpasterskie podejście w edukacji włączającej Moderowanie: Barbara Wysokińska |
Sesja tematyczna 11 Edukacja włączająca na przedmiotach humanistycznych Moderowanie: Gabriela Porzyć |
Sesja tematyczna 12 Potrzeby edukacyjne uczniów szkół branżowych Moderowanie: Iwona Lipiec
|
|
|
|
S2 (I piętro) |
S7 A (IV piętro) |
S7 B (IV piętro) |
S7 C (IV piętro) |
|
|
15.15-15.45 |
Agnieszka Badyła LSCDN w Lublinie Zespół Szkół Specjalnych przy Uniwersyteckim Szpitalu Dziecięcym w Lublinie Praca z uczniem z chorobą przewlekłą
|
Ks. dr Krzysztof Gałan LSCDN w Lublinie, Konsultant ds. katechezy Katecheza i duszpasterstwo osób z niepełnosprawnością w kontekście edukacji włączającej |
Bogdan Leszczuk LSCDN w Zamościu, Konsultant ds. przedmiotów humanistycznych Edukacja włączająca w historii |
Artur Gontarz LSCDN w Zamościu, Kierownik oddziału, konsultant ds. edukacji zawodowej Kształcenie zawodowe – doświadczenia oraz wyzwania na rok szkolny 2022/2023 |
S7 |
|
15.45-16.15 |
Barbara Kostrobała Konsultant ds. wychowania, opieki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz profilaktyki 6 kroków do budowania efektywnej współpracy |
Ks. dr Andrzej Konachowicz LSCDN w Lublinie, Doradca metodyczny ds. katechezy prawosławnej Edukacja religijna uchodźców z Ukrainy w świetle nauki Kościoła prawosławnego
|
Beata Patkowska LSCDN w Chełmie, Konsultant ds. przedmiotów humanistycznych Idea edukacji włączającej na lekcjach języka polskiego |
Bożena Stępień LSCDN w Lublinie, Doradca metodyczny ds. kształcenia zawodowego Motywowanie uczniów do nauki w kształceniu zawodowym - aby uczniom chciało się chcieć
|
S7 |
|
16.15 – 16.45
|
SZKOŁA NA MIARĘ – DOBRE PRAKTYKI Sylvie Maury, Ambasada Francji w Polsce, Attaché ds. współpracy językowej Dr Jerzy Jarosiński, Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 29 im. Adama Mickiewicza w Lublinie Anna Białek-Marek, Nauczyciel języka francuskiego, autorka projektu innowacji pedagogicznej z języka francuskiego pt.: Francuski furtką do Twojej przyszłości w Szkole Podstawowej nr 29 im. Adama Mickiewicza w Lublinie |
S2 |
||||
16.45-18.00 |
Rozmowa panelowa Kondycja edukacji włączającej w polskim systemie edukacji Moderator: Aleksandra Sępoch, Kuratorium Oświaty w Lublinie, Dyrektor Wydziału Edukacji Specjalnej Paneliści: Agnieszka Adamska-Bednarz, Wydział Oświaty i Wychowania, Kierownik referatu ds. organizacji pracy przedszkoli, szkół Radosław Borzęcki, Dyrektor IX Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Lublinie Jerzy Jarosiński, Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 29 im. Adama Mickiewicza w Lublinie Iwona Lipiec, Zastępca dyrektora Zespołu Szkół Nr 5 im. Jana Pawła w Lublinie (Technikum Gastronomiczno-Hotelarskie) Bożena Morawska, Dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Michowie Danuta Nowakowska-Bartłomiejczyk, Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 6 im. Romualda Traugutta w Lublinie Joanna Tarasiewicz, Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Lublinie, koordynator merytoryczny trenerów prowadzących doradztwo i szkolenia dla kadr edukacji włączającej Małgorzata Zarzycka, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Łęcznej Agnieszka Pietryka, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Kierownik projektu w Wydziale Diagnozy i Współpracy z Poradniami Psychologiczno-Pedagogicznymi w projekcie Opracowanie modelu funkcjonowania Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą oraz Pilotażowe wdrożenie modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW) |
S2 |
||||
18.00– 18.15 |
Podsumowanie Kongresu : Krzysztof Staruch, Dyrektor LSCDN |
S2 |
||||
18.15 – 18.45 |
Część artystyczna Chór MAŁA KASJOPEA Szkoły Podstawowej nr 6 im. Romualda Traugutta w Lublinie pod dyrekcją Alicji Grzeszczyk Grupa teatralna ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych im. Prof. Zofii Sękowskiej w Lublinie pod dyrekcją Agnieszki Stunio Repertuar 1. „Butki za cztery dudki” - muz. Witold Lutosławski, sł. Janina Porazińska (czas: 1.30) 2. „Malowane miski” - muz.i sł. jw. (czas: 1.20) 3. „Jak tu ciemno” - muz. Małgorzata Nowak- Guzowska, sł. Danuta Wawiłow (czas 2.40) 4. „Nauczmy się żyć obok siebie” - muz. Zbigniew Wodecki, sł. Wojciech Kleine (czas 4.10) 5. „Shum- ukraińska pieśń” muz. Taras Shevchenko, sł. Kateryna Pavienko (czas 3.40) |
S2 |
||||
18.45 – 19.15 |
Koktajl |
Foyer S2 |